Όταν η Coca-Cola συνάντησε τη… Φρουτοπία: Η δικαστική διαμάχη που άλλαξε τα δεδομένα
Το 1994, η Coca-Cola λάνσαρε το Frutopia, ένα νέο φρουτοποτό που ακολουθούσε την τάση για πιο φυσικά και φρουτώδη αναψυκτικά. Όμως, όταν η εταιρεία προσπάθησε να το εισαγάγει στην Ελλάδα, βρέθηκε μπροστά σε ένα απρόσμενο εμπόδιο: τον τίτλο "Φρουτοπία", που ήδη είχε αγαπηθεί από το κοινό μέσα από την εμβληματική παιδική σειρά του Ευγένιου Τριβιζά.
Μια λογοτεχνική "χώρα" σε κόντρα με μια πολυεθνική
Η "Φρουτοπία" δεν ήταν απλώς μια ιστορία – ήταν ένας φανταστικός κόσμος όπου τα φρούτα είχαν φωνή και αντιστέκονταν σε πανίσχυρους καταπιεστές. Ο ίδιος ο Τριβιζάς θεώρησε ότι η χρήση του τίτλου από μια μεγάλη πολυεθνική έβλαπτε το μήνυμα του έργου του. Έτσι, προσέφυγε νομικά για να προστατεύσει το όνομα της δημιουργίας του.
Η δικαστική διαμάχη και η δικαίωση του Τριβιζά
Η δικαστική διαμάχη κράτησε τρία χρόνια. Η Coca-Cola προσπάθησε να κατοχυρώσει το όνομα "Φρουτοπία" ως εμπορικό σήμα στην Ελλάδα, αλλά ο Τριβιζάς προσέφυγε στη Διοικητική Επιτροπή Σημάτων. Στις 17 Σεπτεμβρίου 1997, η Επιτροπή απέρριψε την αίτηση της εταιρείας, αναγνωρίζοντας ότι ο τίτλος ήταν άρρηκτα συνδεδεμένος με το έργο του συγγραφέα.
Ένα μήνυμα για τα πνευματικά δικαιώματα
Μετά τη δικαστική του νίκη, ο Τριβιζάς δήλωσε: «Η "Φρουτοπία" ήταν πάντα μια ιστορία για την αντίσταση των μικρών απέναντι στις μεγάλες δυνάμεις. Δεν θα μπορούσε να γίνει σύμβολο μιας πολυεθνικής».
Η υπόθεση αυτή αποτέλεσε σημαντικό προηγούμενο για την προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων και έδειξε ότι ακόμα και οι μεγαλύτερες εταιρείες δεν μπορούν να αγνοούν τη δύναμη της λογοτεχνίας. Η Coca-Cola συνέχισε να διαθέτει το Frutopia σε άλλες χώρες, αλλά στην Ελλάδα, η "Φρουτοπία" παρέμεινε εκεί που ανήκει – στα βιβλία και τις καρδιές των αναγνωστών.
