Ως εκπαιδευτικοί, είναι φυσικό να αναρωτιέστε γιατί κάποιοι μαθητές δυσκολεύονται στην ανάγνωση, τη γραφή ή τα μαθηματικά. Μπορεί να πιστεύετε ότι απλά θα «στρώσουν» με τον καιρό, αλλά συχνά, αυτές οι δυσκολίες είναι σημάδια δυσλεξίας ή άλλων μαθησιακών δυσκολιών.
Η έγκαιρη αναγνώριση είναι το κλειδί. Μάθετε να εντοπίζετε τα σημάδια και να προσφέρετε την κατάλληλη υποστήριξη, δημιουργώντας ένα περιβάλλον μάθησης που θα δίνει ευκαιρίες σε όλα τα παιδιά.
Σημάδια δυσλεξίας στην τάξη: Τι να προσέξετε
Η δυσλεξία μπορεί να εκδηλωθεί με πολλούς τρόπους. Ακολουθεί ένας αναλυτικός οδηγός για τα πιο συχνά σημάδια στα παιδιά της Δημοτικού:
Γενικά χαρακτηριστικά:
- Αργός ρυθμός: Καθυστερεί στην προφορική και γραπτή έκφραση.
- Έλλειψη συγκέντρωσης: Δυσκολεύεται να μείνει συγκεντρωμένο στο μάθημα ή στις οδηγίες.
- Κακή μνήμη: Δυσκολεύεται να θυμάται πληροφορίες.
Γραφή:
- Ακατάστατος γραπτός λόγος: Η γραφή είναι συχνά χειρότερη από τον προφορικό του λόγο, με πολλά ορθογραφικά λάθη και ελλιπή δομή.
- Σύγχυση γραμμάτων: Αντιστρέφει γράμματα (π.χ., 6 για 9, "β" για "δ") ή γράφει δυσανάγνωστα.
- Αναγραμματισμοί: Μπερδεύει τη σειρά των γραμμάτων σε μια λέξη.
Ανάγνωση:
- Αργή και μονότονη ανάγνωση: Διαβάζει αργά, χωρίς ροή και με μονότονη χροιά.
- Παραλείψεις και προσθήκες: Παραλείπει ή προσθέτει λέξεις όταν διαβάζει.
- Άρνηση διαβάσματος: Αποφεύγει να διαβάσει δυνατά μπροστά στην τάξη λόγω άγχους.
- Δυσκολία στην κατανόηση: Δυσκολεύεται να καταλάβει και να αφηγηθεί την ουσία ενός κειμένου.
Μαθηματικά:
- Δυσκολία με τους αριθμούς: Μπερδεύει τη σειρά των αριθμών, τις δεκάδες και τις μονάδες.
- Σύγχυση συμβόλων: Δυσκολεύεται να διακρίνει τα μαθηματικά σύμβολα (+, -, ×, ÷).
- Πρόβλημα με την ακολουθία: Δυσκολεύεται να μάθει με τη σειρά τους μήνες, τις ημέρες ή ακόμα και την αλφαβήτα.
Οργανωτικές ικανότητες:
- Δυσκολία με τον χρόνο: Δεν αντιλαμβάνεται σωστά την έννοια του χρόνου (π.χ., χθες, σήμερα, αύριο) και δυσκολεύεται να μάθει την ώρα.
- Έλλειψη προσωπικής οργάνωσης: Είναι συχνά ανοργάνωτο.
Συμπεριφορά:
- Αποφυγή εργασιών: Προσπαθεί να αποφύγει τις ασκήσεις ή να κάνει αστεία για να αποσπάσει την προσοχή.
- Ονειροπόληση: Μοιάζει να ονειροπολεί ή να μην ακούει κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
- Εύκολη κούραση: Κουράζεται γρήγορα από τις μαθησιακές διαδικασίες.
Το επόμενο βήμα: Στήριξη και συνεργασία
Εάν παρατηρήσετε αρκετά από αυτά τα σημάδια, είναι σημαντικό να επικοινωνήσετε με τους γονείς. Η ενημέρωση και η συνεργασία είναι απαραίτητες για να προτείνετε την αξιολόγηση από ειδικό.
Επιπλέον, ως εκπαιδευτικός, μπορείτε να κάνετε το μάθημα πιο ευχάριστο και προσιτό για όλα τα παιδιά. Χρησιμοποιήστε ποικιλία υλικών, προσφέρετε οπτική υποστήριξη και ενθαρρύνετε τη συμμετοχή, δημιουργώντας ένα περιβάλλον όπου κάθε παιδί, ανεξάρτητα από τις δυσκολίες του, θα έχει την ευκαιρία να μάθει και να προοδεύσει.
