Το υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει μια μεγάλη ανατροπή στο σύστημα εισαγωγής στα Πανεπιστήμια. Στο επίκεντρο βρίσκεται η θεσμοθέτηση του Εθνικού Απολυτηρίου, ενός νέου μοντέλου που στοχεύει να δώσει κύρος στο απολυτήριο Λυκείου και να αλλάξει ριζικά τον τρόπο που εισάγονται οι μαθητές στα ΑΕΙ. Η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, έχει ήδη δηλώσει ότι το νέο σύστημα θα αφορά τους μαθητές που θα μπουν στην Α' Λυκείου το σχολικό έτος 2029-30, δηλαδή τους σημερινούς μαθητές της ΣΤ' Δημοτικού.
Ποιες είναι όμως οι προτάσεις που βρίσκονται στο τραπέζι; Δύο σχέδια ξεχωρίζουν, αυτά της Επιτροπής Πιερρακάκη και του Εθνικού Οργανισμού Εξετάσεων.
Σχέδιο 1: Η πρόταση της επιτροπής Πιερρακάκη
Αυτό το σχέδιο είναι πιο ριζοσπαστικό και περιλαμβάνει:
- Θεσμοθέτηση Εθνικού Απολυτηρίου: Η επιτυχής ολοκλήρωση του Λυκείου θα οδηγεί στην απόκτηση ενός αναγνωρισμένου Εθνικού Απολυτηρίου.
- Ενσωμάτωση Ξένων Γλωσσών: Το Εθνικό Απολυτήριο θα συνδέεται με την απόκτηση πιστοποιητικού γλωσσομάθειας, πιθανώς μέσω του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας.
- Υπολογισμός Βαθμών Λυκείου: Ο Γενικός Μέσος Όρος του Απολυτηρίου θα προκύπτει από τους βαθμούς και των τριών τάξεων του Λυκείου, με μεγαλύτερο συντελεστή στη Γ' Λυκείου και μικρότερο στην Α'.
- Αύξηση της Τράπεζας Θεμάτων: Η επιλογή των θεμάτων στις εξετάσεις θα γίνεται αποκλειστικά από την Τράπεζα Θεμάτων, με στόχο την αύξηση της αντικειμενικότητας.
- Πανελλαδικές Εξετάσεις: Οι Πανελλαδικές θα παραμείνουν ως προϋπόθεση για την εισαγωγή στα ΑΕΙ.
Σχέδιο 2: Η πρόταση του Εθνικού Οργανισμού Εξετάσεων
Αυτή η πρόταση επικεντρώνεται στη μείωση του άγχους των μαθητών και στην ενίσχυση της αξιοπιστίας, διατηρώντας το αδιάβλητο των εξετάσεων.
- Συνυπολογισμός Βαθμολογίας: Θα λαμβάνεται υπόψη η επίδοση του μαθητή στο Λύκειο.
- Προοδευτικές Εξετάσεις: Οι μαθητές θα εξετάζονται σε 9 κύρια μαθήματα, αλλά σταδιακά. Θα μπορούν να δίνουν Πανελλαδικές σε 3 μαθήματα κάθε χρονιά (Α', Β' και Γ' Λυκείου), μειώνοντας έτσι το άγχος της τελικής εξέτασης.
- Αξιολόγηση Βαθμών: Οι τελικοί βαθμοί θα προκύπτουν από τον μέσο όρο του γραπτού βαθμού και του βαθμού Λυκείου, αλλά με ένα κριτήριο: ο βαθμός του Λυκείου δεν μπορεί να μειώσει τον γραπτό βαθμό και δεν θα λαμβάνεται υπόψη αν η διαφορά είναι μεγάλη (π.χ. πάνω από 3 μονάδες). Αυτό θα αποτρέψει τον πληθωρισμό των βαθμών.
Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα
Και τα δύο σχέδια έχουν στόχο την αναζωογόνση της Λυκειακής εκπαίδευσης και τη μείωση του άγχους των υποψηφίων. Ο Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων επισημαίνει ότι η πληθώρα εξετάσεων που προτείνει μπορεί να οδηγήσει σε ψυχολογική εκτόνωση, καθώς η βαθμολογία χτίζεται σταδιακά.
Ο διάλογος για το νέο σύστημα αναμένεται να ξεκινήσει άμεσα. Ποια πρόταση πιστεύετε ότι είναι καλύτερη για το μέλλον της εκπαίδευσης;
