Το εκπαιδευτικό σύστημα της Φινλανδίας αναγνωρίζεται εδώ και χρόνια ως ένα από τα καλύτερα στον κόσμο, επιτυγχάνοντας κορυφαίες επιδόσεις στις διεθνείς αξιολογήσεις, όπως το PISA. Το βίντεο αυτό προσφέρει μια λεπτομερή ματιά στην καθημερινότητα ενός φινλανδικού δημοτικού σχολείου στα προάστια του Ελσίνκι, αποκαλύπτοντας τους βασικούς παράγοντες αυτής της επιτυχίας, οι οποίοι συχνά αντιστρατεύονται τις πρακτικές άλλων αναπτυγμένων χωρών.
Ο πρώτος εντυπωσιακός παράγοντας είναι ο μειωμένος χρόνος διδασκαλίας. Οι Φινλανδοί μαθητές περνούν περίπου τις μισές ώρες στην τάξη σε σχέση με τους Αυστραλούς, ξεκινώντας με μόλις 20 ώρες την εβδομάδα στην πρώτη δημοτικού. Αυτή η προσέγγιση βασίζεται στην πεποίθηση ότι η ποιότητα υπερτερεί της ποσότητας, δίνοντας έμφαση στην αποτελεσματική μάθηση και αφήνοντας παράλληλα χρόνο για παιχνίδι και εξωσχολικές δραστηριότητες. Η παιδαγωγική αυτονομία των δασκάλων είναι καθοριστική, καθώς οι ίδιοι αποφασίζουν πώς θα διδάξουν το πρόγραμμα σπουδών, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης της τεχνολογίας. Αυτή η ευελιξία επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς να προσαρμόζουν τη διδασκαλία τους στις ανάγκες της τάξης τους.
Ένα κεντρικό στοιχείο του φινλανδικού μοντέλου είναι η ισότητα και η καθολική πρόσβαση. Στη Φινλανδία, η εκπαίδευση χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου από τη φορολογία, χωρίς τα σχολεία να επιτρέπεται να αντλούν ιδιωτικά κεφάλαια ή να χρεώνουν τους γονείς για οποιαδήποτε υπηρεσία. Τα πάντα, από τα βιβλία και τις εκδρομές μέχρι το καθημερινό σχολικό γεύμα, παρέχονται δωρεάν στους μαθητές. Αυτή η ισότιμη χρηματοδότηση διασφαλίζει ότι όλα τα σχολεία έχουν τις ίδιες ευκαιρίες για να παρέχουν υψηλής ποιότητας εκπαίδευση, εξαλείφοντας ουσιαστικά το άγχος των γονέων για την "σωστή" επιλογή σχολείου, καθώς υπάρχει μια βαθιά εμπιστοσύνη στο σύστημα.
Η υψηλή ποιότητα του εκπαιδευτικού προσωπικού αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο του συστήματος. Στη Φινλανδία, όλοι οι εκπαιδευτικοί, ακόμη και στα δημοτικά, πρέπει να κατέχουν μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών, καθιστώντας το επάγγελμα περιζήτητο και εξαιρετικά ανταγωνιστικό για την εισαγωγή στα πανεπιστημιακά προγράμματα. Η κοινωνία αποδίδει μεγάλο σεβασμό στους δασκάλους, με αποτέλεσμα οι γονείς να μην αμφισβητούν ή να παρεμβαίνουν στο έργο τους, ενισχύοντας έτσι την επαγγελματική τους υπόσταση και την αποτελεσματικότητά τους.
Τέλος, η σχολική κουλτούρα δίνει προτεραιότητα στην ευεξία των μαθητών. Τα σχολεία είναι εξοπλισμένα με εκπληκτικές εγκαταστάσεις, συμπεριλαμβανομένων εσωτερικών χώρων αναψυχής με παιχνίδια και χώρους χαλάρωσης, καθώς και υπαίθριων εγκαταστάσεων όπως παγοδρόμια. Κατά τη διάρκεια του μεσημεριανού διαλείμματος, οι μαθητές έχουν πολλές επιλογές για παιχνίδι, ακόμη και τη δυνατότητα να λειτουργούν ένα μικρό μαθητικό καφέ. Παρόλο που γίνονται εθνικές αξιολογήσεις, τα αποτελέσματά τους δεν δημοσιεύονται και δεν χρησιμοποιούνται για τη σύγκριση των σχολείων, αλλά για την αυτο-αξιολόγηση. Η Φινλανδία, αν και μια μικρή και ομοιογενής χώρα, προσφέρει ένα σημαντικό μάθημα: η επένδυση στους δασκάλους και η οικοδόμηση ενός συστήματος βασισμένου στην εμπιστοσύνη, την ισότητα και την ευελιξία, είναι ο δρόμος προς την εκπαιδευτική υπεροχή.
