Η 19η Ιανουαρίου 1947 έμελλε να μείνει στην ιστορία ως η ημέρα της μεγαλύτερης ναυτικής τραγωδίας στην Ελλάδα. Το επιβατικό ατμόπλοιο «Χειμάρρα», που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Πειραιάς με 544 επιβάτες και 86 μέλη πληρώματος, βυθίστηκε στον Νότιο Ευβοϊκό, παρασύροντας στον θάνατο τουλάχιστον 383 ανθρώπους. Αυτή η πολύνεκρη τραγωδία, που συνέβη λίγο μετά την αποχώρηση των Γερμανών και εν μέσω του Εμφυλίου Πολέμου, έμεινε γνωστή ως ο «Ελληνικός Τιτανικός».
Το πλοίο, αρχικά γερμανικής κατασκευής του 1905 με την ονομασία Herta (και χρήση ως πλωτό νοσοκομείο), παραχωρήθηκε στην ελληνική κυβέρνηση το 1946 ως μέρος των γερμανικών αποζημιώσεων. Απέπλευσε από τη Θεσσαλονίκη στις 18 Ιανουαρίου 1947, αλλά λόγω του δυνατού ψύχους και των ισχυρών Βοριάδων, ο καπετάνιος αποφάσισε να αλλάξει την καθορισμένη πορεία, επιλέγοντας να ταξιδέψει εσωτερικά της Εύβοιας, περνώντας από τη Χαλκίδα. Λίγα λεπτά μετά τις 4 τα ξημερώματα της 19ης Ιανουαρίου, ενώ έπλεε στον Νότιο Ευβοϊκό, το «Χειμάρρα» τραντάχτηκε από μια ισχυρή δόνηση. Τα φώτα έσβησαν, άρχισαν να βγαίνουν ατμοί από το μηχανοστάσιο και λίγο αργότερα διαπιστώθηκε η εισροή υδάτων. Ο ασύρματος δεν λειτουργούσε, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να σταλεί σήμα κινδύνου, και το πλοίο έμεινε ακυβέρνητο.
Ακολούθησαν δραματικές σκηνές πανικού, με κάποιους χωροφύλακες που επέβαιναν στο πλοίο να κάνουν χρήση των όπλων τους για να ανέβουν πρώτοι στις σωστικές λέμβους. Οι έρευνες για ναυαγούς ξεκίνησαν δέκα ώρες αργότερα. Από τους επιβαίνοντες, μόνο περίπου 200 κατάφεραν να σωθούν. Ιδιαίτερα τραγικό ήταν το τέλος των πολιτικών κρατουμένων, καθώς μόνο 10 από τους 36 επέζησαν, με τους υπόλοιπους να βρίσκουν τον θάνατο δεμένοι με χειροπέδες.
Η επικρατέστερη εκδοχή για την αιτία του ναυαγίου είναι η πρόσκρουση στις βραχονησίδες Βερδούγια. Ωστόσο, υπήρξαν και άλλες απόψεις, όπως η πρόσκρουση σε νάρκη ή το σαμποτάζ κομμουνιστών, δεδομένου ότι η χώρα βρισκόταν σε εμφύλιο πόλεμο και τα ελληνικά ύδατα ήταν γεμάτα ναρκοπέδια. Το πόρισμα της ανακριτικής επιτροπής κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το πλοίο δεν κινούνταν στη σωστή πορεία, με αποτέλεσμα να προσκρούσει στη βραχονησίδα Γάιδαρο. Στη δίκη που ακολούθησε, ο πλοίαρχος και ο δεύτερος πλοίαρχος καταδικάστηκαν σε φυλάκιση με αναστολή. Το ελληνικό δημόσιο εισέπραξε ασφαλιστικά 70.000 λίρες Αγγλίας, αλλά δεν δόθηκε καμία αποζημίωση στις οικογένειες των θυμάτων. Το ναυάγιο, το οποίο βυθίστηκε σε απόσταση ενός χιλιομέτρου από τον φάρο της νησίδας Βερδούγια, ανακαλύφθηκε στον βυθό μόλις το 1991.