Έχει γίνει πολύ δύσκολο να περιηγηθείτε εκπαιδευτικό μας σύστημα. Μεταξύ των εξειδικευμένων δοκιμασιών, των στόχων του βασικού προγράμματος σπουδών, της αυξημένης διάγνωσης για τα παιδιά με αυτισμό και διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές και την παροχή πολλών πληροφοριών που λαμβάνουμε καθημερινά, δεν είναι περίεργο που όλοι αισθανόμαστε λίγο χαμένοι.
Έτσι κάνουν και τα παιδιά μας.
Λοιπόν, ίσως να μπορούμε να κάνουμε ένα βήμα πίσω, να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να αναπτυχθούν μέσα στα εκπαιδευτικά τους χρόνια. Ως γονέας συχνά αισθάνεστε ότι οι ικανότητες του παιδιού σας κρύβονται κάτω από το χαλί, ενώ προσπαθείτε να το βοηθήσετε να τα καταφέρει σε διαγωνίσματα και κατ’ οίκον εργασίες. Αν και τα μαθήματά είναι σημαντικά, οι δεξιότητες ζωής και τα ταλέντα μπορεί να είναι τα αναγκαία «καύσιμα» για να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να φτάσουν εκεί που χρειάζονται και θέλουν να πάνε.
Εδώ είναι 6 συμβουλές για να διατηρήσει το παιδί σας το ενδιαφέρον του και επικεντρώνεται στην τάξη.
1. Γνωρίστε το παιδί σας
Καθίστε με το παιδί σας και διαπιστώστε τα πλεονεκτήματα και τις αδυναμίες του. Αυτό δεν εξαρτάται από την ηλικία. Επικεντρωθείτε στα δυνατά σημεία, αλλά σημειώστε τα σημεία που θεωρείτε ότι το παιδί σας αδυνατεί. Μπορεί να έχετε όλα αυτά στο κεφάλι σας, αλλά είναι μεγάλη θεραπεία να καταγράψετε τις δυνατότητες και τις αδυναμίες του. Όχι μόνο θα αισθάνεστε ότι επενδύετε, αλλά θα αποκτήσετε το αίσθημα της ευθύνης και της ευαισθητοποίησης.
Καθίστε με το παιδί σας και διαπιστώστε τα πλεονεκτήματα και τις αδυναμίες του. Αυτό δεν εξαρτάται από την ηλικία. Επικεντρωθείτε στα δυνατά σημεία, αλλά σημειώστε τα σημεία που θεωρείτε ότι το παιδί σας αδυνατεί. Μπορεί να έχετε όλα αυτά στο κεφάλι σας, αλλά είναι μεγάλη θεραπεία να καταγράψετε τις δυνατότητες και τις αδυναμίες του. Όχι μόνο θα αισθάνεστε ότι επενδύετε, αλλά θα αποκτήσετε το αίσθημα της ευθύνης και της ευαισθητοποίησης.
2. Επικεντρωθείτε στα δυνατά σημεία του
Διαλέξτε ένα ή δύο δυνατά σημεία για να επικεντρωθεί η προσοχή σας τους προσεχείς μήνες. Ίσως είναι ένα μουσικό ταλέντο, ένα άθλημα, τα μαθηματικά ή η δημιουργική γραφή. Ψάξτε έναν τρόπο που συμβάλλει στην ενίσχυση και ανάπτυξη των δεξιοτήτων αυτών. Μπορεί να είναι τόσο απλό, όπως να βοηθήσετε το παιδί σας να ετοιμάσει και να μαγειρέψει ένα γεύμα ή μπορεί να σημαίνει την εύρεση της εξωσχολικής δραστηριότητας που προωθεί το συγκεκριμένο ταλέντο.
Διαλέξτε ένα ή δύο δυνατά σημεία για να επικεντρωθεί η προσοχή σας τους προσεχείς μήνες. Ίσως είναι ένα μουσικό ταλέντο, ένα άθλημα, τα μαθηματικά ή η δημιουργική γραφή. Ψάξτε έναν τρόπο που συμβάλλει στην ενίσχυση και ανάπτυξη των δεξιοτήτων αυτών. Μπορεί να είναι τόσο απλό, όπως να βοηθήσετε το παιδί σας να ετοιμάσει και να μαγειρέψει ένα γεύμα ή μπορεί να σημαίνει την εύρεση της εξωσχολικής δραστηριότητας που προωθεί το συγκεκριμένο ταλέντο.
3. Επιλέξτε ένα αδύναμο σημείο για τη βελτίωση του
Αυτό θα χρειαστεί μερικά λεπτά την ημέρα και θα αξίζει κάθε λεπτό. Η συνέπεια είναι το κλειδί και η επανάληψη. Στην πραγματικότητα η συνέπεια είναι πιο σημαντική από την ποσότητα του χρόνου. Η Ρώμη δεν χτίστηκε σε μια μέρα έτσι ώστε να αποκτήσει την αίγλη της. Οι πρώτες 20 ημέρες θα δημιουργήσουν μια συνήθεια και στη συνέχεια θα καρπωθούν τα οφέλη μιας νέας δεξιότητας ή σημαντική βελτίωση του αδύναμου σημείου.
Αυτό θα χρειαστεί μερικά λεπτά την ημέρα και θα αξίζει κάθε λεπτό. Η συνέπεια είναι το κλειδί και η επανάληψη. Στην πραγματικότητα η συνέπεια είναι πιο σημαντική από την ποσότητα του χρόνου. Η Ρώμη δεν χτίστηκε σε μια μέρα έτσι ώστε να αποκτήσει την αίγλη της. Οι πρώτες 20 ημέρες θα δημιουργήσουν μια συνήθεια και στη συνέχεια θα καρπωθούν τα οφέλη μιας νέας δεξιότητας ή σημαντική βελτίωση του αδύναμου σημείου.
4. Συναντηθείτε, συναντηθείτε, συναντηθείτε
Συναντηθείτε με το δάσκαλο και όσους ασχολούνται με το παιδί σας για να συζητήσετε τους τομείς που εργάζεστε και πώς μπορούν να σας βοηθήσουν σε αυτούς τους τομείς στην τάξη ή στο σχολείο. Τα projects είναι ένα εξαιρετικό μέρος για να επιτρέψουν τις ικανότητες του παιδιού σας να λάμψουν αν χρησιμοποιείτε ένα αγαπημένο θέμα ή ένα ταλέντο για να παρουσιάσουν. Εάν το παιδί σας χρειάζεται αισθητηριακά εργαλεία, τότε ίσως το σχολείο μπορεί να συνεργαστεί μαζί σας για να τους παράσχει.
Συναντηθείτε με το δάσκαλο και όσους ασχολούνται με το παιδί σας για να συζητήσετε τους τομείς που εργάζεστε και πώς μπορούν να σας βοηθήσουν σε αυτούς τους τομείς στην τάξη ή στο σχολείο. Τα projects είναι ένα εξαιρετικό μέρος για να επιτρέψουν τις ικανότητες του παιδιού σας να λάμψουν αν χρησιμοποιείτε ένα αγαπημένο θέμα ή ένα ταλέντο για να παρουσιάσουν. Εάν το παιδί σας χρειάζεται αισθητηριακά εργαλεία, τότε ίσως το σχολείο μπορεί να συνεργαστεί μαζί σας για να τους παράσχει.
5. Σημειώστε και επιβραβεύστε την πρόοδο του παιδιού σας
Παρατηρήστε τις αλλαγές, βελτιώσεις, τα επιτεύγματα και τα κατορθώματα. Ένα απλό, «παρατήρησα πως εργάζεσαι σκληρά», είναι πολύ πιο αποτελεσματικό από ό, τι «Ουάου! Είσαι υπέροχος στα μαθηματικά».
Παρατηρήστε τις αλλαγές, βελτιώσεις, τα επιτεύγματα και τα κατορθώματα. Ένα απλό, «παρατήρησα πως εργάζεσαι σκληρά», είναι πολύ πιο αποτελεσματικό από ό, τι «Ουάου! Είσαι υπέροχος στα μαθηματικά».
6. Χρησιμοποιήστε το καλοκαίρι για να ενθαρρύνετε τους τομείς του ταλέντου
Με το σχολείο κλειστό, το καλοκαίρι είναι μια μεγάλη στιγμή για να βρείτε μια κατασκήνωση ή ένα πρόγραμμα που ταιριάζει με τις δεξιότητες του παιδιού σας ή επιλέξετε ένα νέο τομέα το παιδί σας θα ήθελε να ασχοληθεί με αυτόν. Με λιγότερο προγραμματισμό, κατ’ οίκον εργασίες και δοκιμασίες, το παιδί σας μπορεί πραγματικά να ευδοκιμήσουν σε ένα χωρίς άγχος περιβάλλον.
Όλοι θέλουμε να αισθανόμαστε άξιοι. Κάθε παιδί θέλει να μάθει. Είναι δουλειά μας να διασφαλίσουμε ότι οι προκλήσεις τους δεν επιτρέπεται να γίνουν αναπηρίες και οι δεξιότητές τους παρατηρούνται, προωθούνται και αναπτύσσονται.
Με το σχολείο κλειστό, το καλοκαίρι είναι μια μεγάλη στιγμή για να βρείτε μια κατασκήνωση ή ένα πρόγραμμα που ταιριάζει με τις δεξιότητες του παιδιού σας ή επιλέξετε ένα νέο τομέα το παιδί σας θα ήθελε να ασχοληθεί με αυτόν. Με λιγότερο προγραμματισμό, κατ’ οίκον εργασίες και δοκιμασίες, το παιδί σας μπορεί πραγματικά να ευδοκιμήσουν σε ένα χωρίς άγχος περιβάλλον.
Όλοι θέλουμε να αισθανόμαστε άξιοι. Κάθε παιδί θέλει να μάθει. Είναι δουλειά μας να διασφαλίσουμε ότι οι προκλήσεις τους δεν επιτρέπεται να γίνουν αναπηρίες και οι δεξιότητές τους παρατηρούνται, προωθούνται και αναπτύσσονται.
Περισσότερες εκπαιδευτικές συμβουλές εδώ.
Από τις
Μαρία Γκουγκούμη – Ψυχολόγος/ Ειδική Παιδαγωγός
Αργυρώ Καραμπά – Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας
grafwnimata.gr
Αργυρώ Καραμπά – Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας
grafwnimata.gr