10 δραστηριότητες για τη συγκέντρωση της προσοχής σε παιδιά με ΔΕΠ-Υ

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
0

 

druk-en-benauwd

 

Πολλά παιδιά ξεκινούν το σχολείο χωρίς να διαθέτουν μια υψηλής στάθμης προσοχή. Έτσι, δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν σε ορισμένα μαθήματα και, όπως αναφέρουν οι δάσκαλοι, «διασπώνται εύκολα» στην καθημερινή τους σχολική ζωή.

προσοχη

Είναι σημαντικό στο σπίτι οι γονείς να αφυπνίσουν και να εξασκήσουν την προσοχή του παιδιού, πριν την εκμάθηση των ακαδημαϊκών μαθημάτων. Αυτή η ικανότητα, απαραίτητη στη μάθηση, θα του επιτρέψει να συγκεντρώνεται για περισσότερη ώρα στο μαθησιακό έργο και θα το βοηθήσει να παρακολουθεί και να αποστηθίζει πιο εύκολα τα μαθήματά του.

Οι παρακάτω ασκήσεις προτείνονται για παιδιά μέχρι 5 ετών, αλλά και για μεγαλύτερα παιδιά, που παρουσιάζουν ακόμη δυσκολίες στη συγκέντρωση της προσοχής τους. Απλοποιήστε τις, εμπλουτίστε τις, προσαρμόστε τις στις ανάγκες του δικού σας παιδιού και κυρίως διασκεδάστε παίζοντας!

  • Σε ηρεμία, το παιδί ακουμπάει για λίγα λεπτά το κεφάλι στο τραπέζι και ακούει τους θορύβους μέσα και έξω απ’ το σπίτι. Πρέπει να αναφέρει κατόπιν τους ήχους που άκουσε.
  • Χτυπήστε τα χέρια και ζητήστε απ’ το παιδί να περπατήσει ή να τρέξει στο δωμάτιο. Πρέπει να ακινητοποιηθεί μόλις σταματήσετε να χτυπάτε.
  • Μιλήστε στο παιδί ψιθυριστά και ζητήστε του να επαναλάβει ό, τι άκουσε: απλές λέξεις για τα μικρότερα παιδιά μέχρι σύνθετες προτάσεις για τα μεγαλύτερα.
  • Καθίστε απέναντι απ’ το παιδί και κάντε σχέδια με τα χέρια σας (π.χ. ανοίξτε και κλείστε τα χέρια, τεντώστε τα δάχτυλα, χαιρετήστε, κλείστε και ανοίξτε τους αντίχειρες, παίξτε πιάνο στα γόνατα). Το παιδί κοιτάζει και κάνει το ίδιο.
  • Ζητήστε από το παιδί να πάρει ορισμένες στάσεις που πρέπει κατόπιν να εκτελέσει στη σειρά. Παραδείγματα:
    • να ξαπλώσει μπρούμυτα, να σταθεί στα γόνατα, να ξαπλώσει ανάσκελα
    • να καθίσει, να ξαπλώσει ανάσκελα, να καθίσει πίσω απ’ την καρέκλα
    • να σταθεί με την πλάτη στον τοίχο, να γονατίσει, να σταθεί με το πρόσωπο ακουμπισμένο στον τοίχο
  • Όταν χτυπάτε τα χέρια, το παιδί περπατάει σαν τη γάτα. Όταν σταματάτε, πηδάει σαν το κουνέλι.
  • Όταν δείχνετε ένα κουτάλι, το παιδί περπατάει σαν την καμηλοπάρδαλη που έχει μακρύ λαιμό. Όταν δείχνετε ένα πιρούνι, κάθεται στην καρέκλα. Όταν δείχνετε ένα μαχαίρι, σέρνεται με την κοιλιά σαν φίδι.
  • Ζητήστε από το παιδί να βάλει στη γραμμή πάνω στο τραπέζι μια σειρά κουμπιά από αριστερά στα δεξιά. Παραδείγματα:
    • ένα μπλε, ένα κόκκινο
    • δύο κόκκινα, ένα κίτρινο
    • δύο μαύρα, δύο μπλε
    • ένα κόκκινο, ένα μπλε, ένα κίτρινο κλπ..
  • Ζητήστε από το παιδί να βρει στο παραμύθι του …
    • Ζώα με 4 πόδια
    • Ζώα με 2 πόδια
    • Κόκκινα λουλούδια κτλ.
  • Βάλτε με μια κάποια σειρά ένα πιρούνι, ένα κουτάλι και ένα μαχαίρι. Πάρτε τα και ζητήστε απ’ το παιδί να το ξαναβάλει στην ίδια σειρά.

 

Αλκμήνη Οικονομάκη, Ειδική Παιδαγωγός M.Ed.

Βιβλιογραφία:
Hunt, N., & Marshall, K. (2005). Exceptional children and youth. Boston, MA: Houghton Mifflin
Ντώγιον Ρισάρ, Λ. (1988). Προετοιμάστε το παιδί σας για το σχολείο. Αθήνα : εκδόσεις Καστανιώτη
Παντελιάδου, Σ., & Μπότσας, Γ. (2007). Χαρακτηριστικά Παιδιών και Εφήβων με Μαθησιακές Δυσκολίες. Στο Σ. Παντελιάδου & Γ. Μπότσας, Μαθησιακές δυσκολίες . Βασικές έννοιες και χαρακτηριστικά. Βόλος. 

Περισσότερο υλικό για την Ειδική Αγωγή εδώ.

Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)