Γονείς στο νηπιαγωγείο, δημοτικό, γυμνάσιο και λύκειο. Όταν το παιδί πηγαίνει σχολείο, η αγωνία και το άγχος των γονέων χτυπάει κόκκινο, ειδικά όσων βιώνουν την διαδικασία για πρώτη φορά. Τι γίνεται λοιπόν όταν ένας γονέας πηγαίνει να ρωτήσει δάσκαλους και καθηγητές; Ποιες είναι οι σωστές και ουσιώδης ερωτήσεις; Αρκεί να μάθουμε μόνο για την γνωστική πρόοδο του παιδιού μας; Διαβάστε παρακάτω κάποιες από τις ερωτήσεις που πρέπει να κάνουμε στον εκπαιδευτικό.
Πολλοί γονείς πηγαίνουν να ρωτήσουν δασκάλους και καθηγητές για τις επιδόσεις των παιδιών αλλά λίγοι κάνουν τις σωστές ερωτήσεις. Πέρα από το αν είναι καλός ή κακός μαθητής υπάρχουν άλλα, πιο χρήσιμα πράγματα που πρέπει να μάθετε από τους εκπαιδευτικούς του. Ποια είναι αυτά;
Δυστυχώς μέχρι και σήμερα οι περισσότεροι γονείς, ενδιαφέρονται μόνο για τις σχολικές επιδόσεις του παιδιού όσων αφορά τους βαθμούς. Όταν πηγαίνουν να ρωτήσουν τους δασκάλους και τους καθηγητές, τους αρκεί μόνο να μάθουν αν είναι καλοί μαθητές κι αν χρειάζονται φροντιστήριο.
Υπάρχουν πιο σημαντικά πράγματα που πρέπει να γνωρίζουμε για το παιδί μας και μόνο ο δάσκαλος και ο καθηγητής μπορεί να μας κατευθύνει. Ποιες είναι οι ερωτήσεις που πρέπει να κάνουμε στον εκπαιδευτικό όταν πάμε για πρώτη φορά να ρωτήσουμε για το παιδί μας;
Πρέπει να πηγαίνετε στο σχολείο και να ενημερώνεστε για το παιδί από τον βρεφονηπιακό σταθμό μέχρι και το Λύκειο.
Οι περισσότεροι γονείς πηγαίνουν από το σχολείο του παιδιού στο Δημοτικό και ίσως στις πρώτες τάξεις του Γυμνασίου. Παρόλα αυτά θα πρέπει να έχουμε επικοινωνία με τους εκπαιδευτικούς τόσο στον βρεφικό σταθμό όσο και στο Νηπιαγωγείο ή στο Λύκειο.
Αυτό, διότι κάθε ηλικία έχει τις δικές της ανάγκες και αυτές τις ανάγκες πολλές φορές δεν τις γνωρίζουμε, απλά και μόνο με την ιδιότητα του γονιού. Θα πρέπει λοιπόν να έχετε μία εικόνα για την συμπεριφορά, την ψυχολογία, τις παρέες, τις σχολικές επιδόσεις, όσο μικρό κι αν μεγάλο σας φαίνεται πια το παιδί σας.
Πρώτα μιλήστε με το παιδί σας.
Δεν χρειάζεται να κάνετε αιφνιδιαστικούς ελέγχους στο σχολείο, διότι ακόμη κι αν το παιδί διαβάσει μόνο για την μέρα που θα έρθετε, οι δάσκαλοι σίγουρα δε θα διαγράψουν τις προηγούμενες μέρες.
Οπότε, μία μέρα πριν συζητήστε με το παιδί σας τις προθέσεις και ρωτήστε το σε ήρεμους τόνους αν πιστεύει ότι πρέπει να συζητήσετε κάτι προτού μιλήσετε, με τους εκπαιδευτικούς. “Πιστεύεις ότι πρέπει να ξέρω κάτι; Θες να συζητήσουμε κάτι συγκεκριμένο; Θέλεις να ρωτήσω κάτι συγκεκριμένο;“, είναι μερικές ερωτήσεις που μπορείτε να κάνετε.
Πώς βλέπετε το παιδί μου στην τάξη;
Αυτή η ερώτηση δεν αφορά το πόσο καλός ή κακός μαθητής είναι. Σίγουρα παίζει και αυτό έναν ρόλο αλλά προσπαθήστε να κατευθύνετε την κουβέντα όσων αφορά την διάθεση του παιδιού. Είναι χαρούμενο; Είναι μελαγχολικό; Συμμετέχει στις συζητήσεις ή φοβάται να πει την γνώμη του; Είναι ευγενικό;
Επικοινωνεί καλά με τους συμμαθητές του;
Οι σχέσεις του παιδιού με τους συνομηλίκους παίζει πολύ σημαντικό ρόλο τόσο στην παιδική ηλικία όσο και στην εφηβεία. Όσο πιο νωρίς μάθει να συνεργάζεται και να μην βάζει ανταγωνιστικά κριτήρια μπροστά, τόσο πιο καλός συνάδελφος θα γίνει στο μέλλον.
Σαν γονείς λοιπόν θα πρέπει να ξέρετε αν το παιδί συνεργάζεται καλά με τους συμμαθητές, αν οι συμμαθητές είναι καλοί μαζί του, αν ο δάσκαλος πιστεύει ότι πρέπει να συζητήσουμε κάτι με το παιδί, σχετικά με τους φίλους του.
Έχει καλή συμπεριφορά και στο διάλειμμα;
Πολλά παιδιά είναι υπέροχα στη τάξη και στο διάλειμμα ξεσαλώνουν. Και δεν μιλάμε φυσικά για το παιχνίδι, αλλά για κακές συμπεριφορές σε άλλα παιδιά. Θα πρέπει λοιπόν να ξέρετε αν το παιδί σας είναι όντως ένα ευγενικό και με καλές προθέσεις άτομο σε όλη την διάρκεια της ημέρας.
Πώς μπορώ να βοηθήσω το παιδί;
Η διαπαιδαγώγηση του παιδιού είναι μία δουλειά που απαιτεί συνεργασία. Συνεργασία ανάμεσα στους γονείς ξεχωριστά, αλλά και συνεργασία ανάμεσα στους γονείς και στους εκπαιδευτικούς.
Οπότε σαν γονείς καλό θα ήταν να καθοδηγηθείτε σχετικά με το τι μπορείτε να κάνετε εσείς από το σπίτι για να το βοηθήσετε. Οι εκπαιδευτικοί είναι σε θέση να σας δώσουν χρήσιμες συμβουλές τόσο για τα μαθήματα όσο και για την συμπεριφορά του.
Πώς ήταν η σημερινή του μέρα στη τάξη;
Φυσικά θα πρέπει να ξέρετε και πως κύλησε η μέρα μέχρι την στιγμή που επισκεφθήκατε το σχολείο. Θα πρέπει γενικότερα να ξέρουμε το τι συμβαίνει κάθε μέρα στο σχολείο, φυσικά στις ώρες που επιθυμεί το παιδί να ανοίξει συζήτηση. Όπως και να ‘χει πρέπει να έχετε επικοινωνία.
Συνεργάζεται καλά με τους συμμαθητές στις ομαδικές εργασίες;
Ένα παιδί μπορεί να είναι καλό και ευγενικό αλλά να μην ξέρει να συνεργάζεται. Οπότε είναι πολύ σημαντικό να ξέρουμε αν είναι σε θέση να συνεργαστεί, έτσι ώστε αν δεν είναι, να πάρουμε τα απαραίτητα μέτρα.
Ποιοι είναι οι στόχοι της σχολικής χρονιάς;
Κάθε δάσκαλος ή καθηγητής, θέτει στόχους κάθε σχολική χρονιά. Θα πρέπει λοιπόν αυτούς τους εκπαιδευτικούς στόχους να τους γνωρίζετε κι εσείς για να ξέρετε πως να κατευθύνεται το παιδί.
Για παράδειγμα αν το παιδί είναι στη Γ’ Λυκείου, θα πρέπει να ξέρετε ότι εξαιτίας των Πανελλαδικών δεν χρειάζεται το παιδί να δίνει την ίδια βάση σε όλα τα μαθήματα, όπως παλιά.
Ποια είναι η μορφή αξιολόγησης που χρησιμοποιείτε;
Επίσης θα πρέπει να ξέρετε τα κριτήρια του εκπαιδευτικού σχετικά με το πως αξιολογεί τους μαθητές. Μετράει η συμπεριφορά; Μετρούν οι επιδόσεις; Είναι ένας συνδυασμός και των δύο; Μετρούν γενικά οι βαθμοί; Γιατί πολλοί σύγχρονοι εκπαιδευτικοί πλέον τους απορρίπτουν και τους βάζουν απλά για να τους βάλουν. Αν ισχύει, θα πρέπει να το γνωρίζετε.
Πώς παρακινείτε τους μαθητές σας να μάθουν περισσότερα και καλύτερα;
Φυσικά η συγκεκριμένη ερώτηση δεν θα πρέπει να έχει επικριτικό τόνο. Στην ουσία θέλετε να μάθετε τις μεθόδους για να τις ακολουθήσετε κι εσείς όσο γίνεται και όχι για να ασκήσετε κριτική στο πόσο σωστά ή λάθος κάνει τη δουλειά του.
Μπορώ να βασιστώ στη συνεργασία σας σε περίπτωση σχολικού εκφοβισμού;
Δυστυχώς ακόμη και σήμερα ο σχολικός εκφοβισμός είναι μία πραγματικότητα και ακόμη χειρότερα, δεν είναι λίγοι οι εκπαιδευτικοί που κλείνουν τα μάτια και “αφήνουν τα παιδιά να τα βρούνε μόνα τους”.
Οπότε θα πρέπει να κάνετε ξεκάθαρο στον εκπαιδευτικό ότι αν υπάρξει σχολικός εκφοβισμός και το παιδί υπάρξει θύμα ή θύτης, θα πρέπει να το γνωρίζετε και ο εκπαιδευτικός να λάβει δράση.