Η ιστορία του τραμ

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
0

Τραμ (ελληνικά: Τροχιόδρομος) ονομάζεται ο σιδηρόδρομος πόλης. Η λέξη είναι σκοτσέζικης προέλευσης και περιγράφει ένα μικρό σιδηρόδρομο.
Αναπτύχθηκε στα τέλη του 19ου αιώνα και αντικατέστησε τους ιππήλατους σιδηροδρόμους. Περί το 1960 τα περισσότερα τραμ αντικαταστάθηκαν με λεωφορεία λόγω λειτουργικού κόστους των δικτύων.
Σήμερα σχεδόν όλες οι σημαντικές μεγάλες πόλεις του κόσμου επανέφεραν ή ανέπτυξαν από την αρχή τα δίκτυα τραμ, όπως το Παρίσι και η Αθήνα. Οι λόγοι της αναγέννησης του τραμ είναι το μικρότερο λειτουργικό κόστος από τα Μετρό και οι υψηλότερες δυνατότητες μεταφοράς από τα λεωφορεία. Σε πόλεις της Γαλλίας, της Ιταλίας και της Γερμανίας τα νέα τραμ έχουν συμβάλει στην περιβαλλοντική και τουριστική ανάπτυξη.

Με τη σημερινή του μορφή, το τραμ υπάρχει στην Αθήνα από το 2004. Πρωτοεμφανίστηκε όμως στην πόλη το 1882 με τη μορφή ιππήλατων οχημάτων. Το 1908 κυκλοφόρησαν τα πρώτα ηλεκτρικά οχήματα. Σταδιακά, το δίκτυο τραμ έφθασε τις 21 γραμμές. Η λειτουργία του όμως σταμάτησε το 1960, όταν τα τραμ αντικαταστάθηκαν από ηλεκτροκίνητα λεωφορεία (τρόλεϊ) και θερμικά λεωφορεία.
Το σύγχρονο τραμ διαθέτει τρεις γραμμές. Οι δύο από αυτές, έχοντας αρχικά κοινή πορεία, συνδέουν το κέντρο της Αθήνας, μέσω Νέου Κόσμου και Νέας Σμύρνης, με το Παλαιό Φάληρο, και από εκεί, ακολουθούν χωριστές, αλλά παραλιακές διαδρομές, με τη μία γραμμή να κατευθύνεται προς το Νέο Φάληρο, και την άλλη προς τη Βούλα. Η τρίτη γραμμή συνδυάζει τα παραλιακά τμήματα των άλλων δύο, συνδέοντας απευθείας το Νέο Φάληρο με τη Βούλα.
Το τραμ της Αθήνας

Ιστορία

Στην Αθήνα αναπτύχθηκε δίκτυο ιππήλατων τροχιοδρόμων μετρικού εύρους το 1882 για την ακρίβεια από τη βελγικών συμφερόντων Εταιρεία Τροχιοδρόμων Αθηνών - Πειραιώς - Περιχώρων (Ε.Τ.Α.Π.Π.). Το δίκτυο αυτό ηλεκτροδοτήθηκε, αναβαθμίσθηκε και επεκτάθηκε μεταξύ 1906 και 1908, ενώ υπέστη τροποποιήσεις και μεταγενέστερα. Μία κανονικού εύρους γραμμή (αρχικώς ιππήλατη και μεταγενέστερα ηλεκτροκίνητη) κατασκεύασε και λειτούργησε και ο Σιδηρόδρομος Αθηνών - Πειραιώς κατά μήκος της παραλίας Πειραιώς.
Με τη συγκοινωνιακή αναδιάρθρωση του 1925, το δίκτυο αστικών μέσων σταθερής τροχιάς (μαζί με κάποιες λεωφορειακές γραμμές) περιήλθε στον Βρετανικών συμφερόντων όμιλο Πάουερ & Τράξιον, ο οποίος κατένειμε τις μεν μετρικού εύρους γραμμές στη θυγατρική του Ηλεκτρική Εταιρεία Μεταφορών (Η.Ε.Μ.), τις δε κανονικού εύρους στους επίσης θυγατρικούς Ελληνικούς Ηλεκτρικούς Σιδηροδρόμους (Ε.Η.Σ.). Η σημαντικότερη έκτοτε (και τελευταία) προσθήκη στο δίκτυο υπήρξε η κανονικού εύρους γραμμή Περάματος των Ε.Η.Σ.
Οι γραμμές μετρικού εύρους του δικτύου της Η.Ε.Μ. ήταν οι εξής:
Αριθμός
γραμμής
Δρομολόγια τραμ (μέχρι το 1960)Αριθμός
γραμμής
Δρομολόγια τραμ (μέχρι το 1960)
1Ακαδημία - Καλλιθέα - Τζιτζιφιές11Ιπποκράτους - Κολοκυνθού (-15/10/1960)
1A.Ακαδημία - Νέο Φάληρο12Ακαδημία - Παγκράτι
1Β.Ακαδημία - Παλαιό Φάληρο13Πεδίον Άρεως - Λεωφόρος Αλεξάνδρας - Αμπελόκηποι (Θων)
1Γ.Παλαιό Φάληρο - Νέο Φάληρο14Χαριλάου Τρικούπη - Σπύρου Τρικούπη - Λεωφόρος Αλεξάνδρας - Θων
2Ομόνοια -Σύνταγμα - Αγγλικανική Εκκλησία (έως το 1926)15Μοναστηράκι - Μαράσλειον
2Ομόνοια - Κυψέλη (1926-16/11/1953)16Θων - Ιπποκράτους - Σύνταγμα - Ακρόπολις - Θησείον
3Ομόνοια - Πατήσια17Άγιος Βασίλειος - Νέο Φάληρο
4Ομόνοια - Ρουφ (-15/10/1960)18Νέο Φάληρο - Οδός Μακράς Στοάς
5Ομόνοια - Σταθμός Λαρίσσης19Πειραιάς - Φρεαττύδα
6Ομόνοια - Αχαρνών20Πειραιάς - Καστέλλα - Νέο Φάληρο
7Ομόνοια - Αμπελόκηποι21Άγιος Βασίλειος - Παλαμηδίου
8Ομόνοια - ΣεπόλιαΚΠλατεία Λαυρίου - Αττική
9Ομόνοια - Πετράλωνα (-15/10/1960)Πειραιάς - Πέραμα (1936-4/4/1977)
10Ιπποκράτους - Βοτανικός
Από το 1953, με πρωτοβουλία της τότε ηγεσίας του Υπουργείου Δημοσίων Έργων, η Η.Ε.Μ. ενίσχυσε το δίκτυό της με ηλεκτροκίνητα λεωφορεία (τρόλλεϋ) και θερμικά λεωφορεία (τα γνωστά ως «τύλορες»). Η ενίσχυση του δικτύου ακολουθήθηκε από σταδιακή διακοπή λειτουργίας των τροχιοδρόμων και αντικατάστασή τους, σταδιακά, από ηλεκτροκίνητα λεωφορεία (τρόλεϊ). Οι γραμμές των τροχιοδρόμων είτε αφαιρέθηκαν από το οδόστρωμα είτε καλύφθηκαν με νέα στρώματα ασφάλτου. Η γραμμή Περάματος επέζησε ως το 1977.

Επαναφορά του τραμ

Σοβαρή πρόθεση επαναφοράς των τροχιοδρόμων και προετοιμασίας νέων γραμμών εκδηλώθηκε επί υπουργίας – και αργότερα δημαρχίας – Αντώνη Τρίτση. Το δίκτυο της νέας γενιάς τροχιοδρόμων της Αθήνας, που τελικά δημιουργήθηκε, ακολούθησε τους σχεδιασμούς της Μελέτης Ανάπτυξης του Μετρό Αθήνας και λειτούργησε από θυγατρική εταιρεία της Αττικό Μετρό, την Τραμ Α.Ε. Από το 2011, τη λειτουργία του τραμ έχει αναλάβει η εταιρεία Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑ.ΣY.) ΑΕ. Οι γραμμές του νέου τροχιοδρομικού δικτύου της Αθήνας είναι κανονικού εύρους (1.435 mm).
Το σύγχρονο δίκτυο τραμ εγκαινιάστηκε στις 19 Ιουλίου του 2004. Τρία χρόνια αργότερα, στις 15 Νοεμβρίου 2007, λειτούργησε μία μικρή επέκταση, από το Κολυμβητήριο της Γλυφάδας μέχρι το Ασκληπιείο Νοσοκομείο της Βούλας, με μία νέα στάση με την ονομασία «Ασκληπιείο Βούλας».

Γραμμές και στάσεις

Συρμός τραμ στη στάση «Σύνταγμα» επί της Λεωφόρου Αμαλίας
Το σύγχρονο δίκτυο τραμ της Αθήνας διαθέτει τρεις γραμμές:
  • Τ3 «ΘΟΥΚΥΔΙΔΗΣ»: Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (ΣΕΦ) - Ασκληπιείο Βούλας
  • T4 «ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ»: Σύνταγμα - ΣΕΦ
  • Τ5 «ΠΛΑΤΩΝΑΣ»: Σύνταγμα - Ασκληπιείο Βούλας
Athens Tram Line 3.svg Athens Tram Line 4.svg Athens Tram Line 5.svg
Οι Γραμμές 4 και 5 έχουν ένα κοινό τμήμα, από το Σύνταγμα μέχρι την παραλία, στην περιοχή του Παλαιού Φαλήρου (στάση «Μουσών»). Από το σημείο αυτό, και οι δύο κινούνται παραλιακά, μόνο που η πρώτη γραμμή (Σύνταγμα - ΣΕΦ) στρίβει προς τα βορειοδυτικά και κατευθύνεται προς το Νέο Φαληρο, περνώντας από το Δέλτα Φαλήρου, τις Τζιτζιφιές και το Μοσχάτο, ενώ η άλλη (Σύνταγμα - Ασκληπιείο Βούλας), με κατεύθυνση νοτιοανατολική, φθάνει μέχρι τη Βούλα, αφού περάσει από το Καλαμάκι, το Ελληνικό και τη Γλυφάδα. Η Γραμμή 3 ακολουθεί μία παραλιακή διαδρομή, από το Νέο Φάληρο μέχρι τη Βούλα, συνδυάζοντας τα δύο χωριστά παραλιακά τμήματα των δύο πρώτων γραμμών.

  Τραμ Αθήνας
Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας
Λεωφόρος Ποσειδώνος
Νέο Φάληρο
Γραμμή Μετρό 1Athens Metro Line 1.svg
Αυτοκινητόδρομος 1
Κηφισός
Μοσχάτο
Ιλισός
Καλλιθέα
Τζιτζιφιές
Λεωφόρος Ποσειδώνος
Δέλτα Φαλήρου
Αγία Σκέπη
Τροκαντερό
Πάρκο Φλοίσβου
Φλοίσβος
Μπάτης
Γραμμή Μετρό 2Athens Metro Line 2.svg
Γραμμή Μετρό 3Athens Metro Line 3.svg
Σύνταγμα
Ζάππειο
Λεωφόρος Βουλιαγμένης
Φιξ
Συγγρού-ΦιξAthens Metro Line 2.svg
Κασομούλη
Νέος ΚόσμοςAthens Metro Line 2.svg
Μπακνανά
Αιγαίου
Αγίας Φωτεινής-Πλατείας
Μεγάλου Αλεξάνδρου
Αγία Παρασκευή
Μηδείας-Μυκάλης
Ευαγγελική Σχολή
Αχιλλέως
Αμφιθέας
Παναγίτσα
Μουσών
Έδεμ
Πικροδάφνη
Μαρίνα Αλίμου
Καλαμάκι
Ζέφυρος
Λουτρά Αλίμου
Ελληνικό
Γραμμή 2 Μετρό Αθήνας
Αργυρούπολη
Γραμμή 2 Μετρό Αθήνας
Αμαξοστάσιο Ελληνικού
1η Αγίου Κοσμά
2η Αγίου Κοσμά
Άγιος Αλέξανδρος
Ελλήνων Ολυμπιονικών
Κέντρο Ιστιοπλοΐας
Πλατεία Βεργωτή
Παραλία Γλυφάδας
Παλαιό Δημαρχείο
Πλατεία Βάσως Κατράκη
Αγγέλου Μεταξά
Πλατεία Εσπερίδων
Κολυμβητήριο
Ασκληπιείο Βούλας

Σύνταγμα - Μουσών[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Η διαδρομή Σύνταγμα - Μουσών είναι το κοινό τμήμα των δύο γραμμών 4 και 5, που έχουν αφετηρία στην περιοχή του Συντάγματος. Τα τραμ ξεκινούν από το Σύνταγμα, στο κέντρο της Αθήνας, διέρχονται από το Νέο Κόσμο, συνεχίζουν την πορεία τους μέσα από τη Νέα Σμύρνη και φθάνουν στο Παλαιό Φάληρο.
Κοινή διαδρομή Γραμμών 4 και 5: Στάση «Σύνταγμα» - Λεωφόρος Βασιλίσσης Αμαλίας - Λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας - Αρδηττού - Καλλιρρόης - Κασομούλη - Γουβέλη - Ηλία Ηλιού - Μάχης Αναλάτου - Λεωφόρος Ελευθερίου Βενιζέλου - Αχιλλέως - Στάση «Μουσών».
Αθήνα
Στο κέντρο της Αθήνας βρίσκονται οι τέσσερεις πρώτες στάσεις αυτής της διαδρομής.
Στάση - σύνδεση με ΜετρόΘέσηΠροέλευση ονομασίαςΠαρατήρηση
Σύνταγμα - Athens Metro Line 2.svg Athens Metro Line 3.svgΛεωφόρος ΑμαλίαςΠλατεία ΣυντάγματοςΑφετηρία
ΖάππειοΛεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας (Σημ.1)Ζάππειο ΜέγαροΔύο χωριστές αποβάθρες
Λεωφόρος ΒουλιαγμένηςΟδός ΚαλλιρρόηςΛεωφόρος Βουλιαγμένης
Φιξ - Athens Metro Line 2.svgΟδός ΚαλλιρρόηςΠαλιό εργοστάσιο Φιξ
Σημ.1: Η στάση διαθέτει δύο χωριστές αποβάθρες σε απόσταση 300 περίπου μέτρων μεταξύ τους. Η αποβάθρα για τους συρμούς προς ΣΕΦ / Βούλα, βρίσκεται επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας, ενώ η αποβάθρα που εξυπηρετεί τους επιβάτες που κατευθύνονται προς Σύνταγμα, επί της οδού Αρδηττού.
Νέος Κόσμος
Τρεις στάσεις υπάρχουν στην περιοχή του Νέου Κόσμου, συνοικία του Δήμου Αθηναίων.
Στάση - σύνδεση με ΜετρόΘέσηΠροέλευση ονομασίαςΠαρατήρηση
ΚασομούληΟδός ΚασομούληΟδός ΚασομούληΜόνιμη έκθεση παλιού συρμού τραμ
Νέος Κόσμος - Athens Metro Line 2.svgΟδός Γουβέλη (Σημ.1)Σταθμός Μετρό «Νέος Κόσμος»Δύο χωριστές αποβάθρες
ΜπακνανάΟδός Μάχης ΑναλάτουΟδός Μιχαήλ Μπακνανά
Σημ. 1: Η στάση «Νέος Κόσμος» διαθέτει δύο αποβάθρες σε κοντινή μεταξύ τους απόσταση: την αποβάθρα των συρμών τραμ προς παραλία (ΣΕΦ/Βούλα), επί της οδού Γουβέλη, και την αποβάθρα που εξυπηρτεί τους κινούμενους προς Αθήνα (Σύνταγμα), επί της οδού Κασομούλη.
Νέα Σμύρνη
Στη Νέα Σμύρνη βρίσκονται οι επόμενες έξι στάσεις του τραμ, όλες επί της λεωφόρου Ελευθερίου Βενιζέλου, της κεντρικής λεωφόρου της πόλης.
ΣτάσηΠροέλευση ονομασίαςΠαρατήρηση
ΑιγαίουΟδός ΑιγαίουΠλησίον Άλσους Νέας Σμύρνης
Αγίας ΦωτεινήςΟδός Αγίας ΦωτεινήςΒρίσκεται μπροστά από την Κεντρική Πλατεία Νέας Σμύρνης
Μεγάλου ΑλεξάνδρουΟδός Μεγάλου ΑλεξάνδρουΠλησίον Γηπέδου Πανιωνίου Γ.Σ.Σ.
Αγία ΠαρασκευήΝαός Αγίας Παρασκευής
Μηδείας - ΜυκάληςΟδοί Μηδείας και ΜυκάληςΟι δύο οδοί βρίσκονται εκατέρωθεν της στάσης
Ευαγγελική ΣχολήΕυαγγελική Σχολή ΣμύρνηςΤο κτήριο της Σχολής βρίσκεται επί της οδού Λέσβου
και απέχει 200 μ. από την στάση του τραμ
Παλαιό Φάληρο
Τέσσερις στάσεις κάνουν στο Παλαιό Φάληρο τα τραμ που έρχονται από Νέα Σμύρνη, προτού φθάσουν στην παραλία και ακολουθήσουν διαφορετική πορεία, προς Νέο Φάληρο (τραμ Γραμμής 4) ή προς Βούλα (τραμ Γραμμής 5).
ΣτάσηΘέσηΠροέλευση ονομασίαςΠαρατήρηση
ΑχιλλέωςΛεωφόρος Ελευθερίου ΒενιζέλουΟδός Αχιλλέως
ΑμφιθέαςΟδός ΑχιλλέωςΟδός Αμφιθέας
ΠαναγίτσαΝαός Κοιμήσεως Θεοτόκου (Παναγίτσα)
ΜουσώνΟδός ΜουσώνΠλησίον Παναγίτσας

Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας - Ασκληπιείο Βούλας

Αυτή η διαδρομή εκτελείται από τα τραμ της Γραμμής 3, που ξεκινούν από το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (ΣΕΦ), στο Νέο Φάληρο, και κινούμενα παραλιακά, περνούν από το Μοσχάτο, τις Τζιτζιφιές, το Παλαιό Φάληρο, το Καλαμάκι, το Ελληνικό και τη Γλυφάδα, για να καταλήξουν στη Βούλα, λίγο πριν το Ασκληπιείο Νοσοκομείο. Όλες σχεδόν οι στάσεις βρίσκονται στην παραλιακή πλευρά της λεωφόρου Ποσειδώνος. Σημειώνεται ότι το τμήμα ΣΕΦ-Μπάτης είναι μέρος και της Γραμμής 4, ενώ το τμήμα Έδεμ – Ασκληπιείο Βούλας, είναι μέρος και της Γραμμής 5. Τα δύο αυτά τμήματα συνθέτουν την παραλιακή Γραμμή 3: ΣΕΦ – Ασκληπιείο Βούλας.
Διαδρομή γραμμής: Εθνάρχου Μακαρίου (διαμορφωμένος χώρος) - Λεωφόρος Ποσειδώνος - Διαδόχου Παύλου - Λεωφόρος Αγγέλου Μεταξά - Πλατεία Κρήτης - Λεωφόρος Αλκυονιδών.
Φαληρικός Όρμος
Οι έξι πρώτες στάσεις της διαδρομής ΣΕΦ - Βούλα βρίσκονται επί της λεωφόρου Ποσειδώνος, στις ακτές του Φαληρικού Όρμου. Είναι χτισμένες εντός των ορίων των Δήμων Πειραιά, Μοσχάτου - Ταύρου και Καλλιθέας και Παλαιού Φαλήρου.
Στάση - σύνδεση με ΜετρόΘέση επί Λεωφόρου ΠοσειδώνοςΠροέλευση ονομασίαςΔήμοςΠαρατήρηση
Σ.Ε.Φ. - Athens Metro Line 1.svgΠλησίον Ναού Παναγίας ΜυρτιδιώτισσαςΣτάδιο Ειρήνης και ΦιλίαςΠειραιάΑνταπόκριση με σταθμό μετρό «Νέο Φάληρο»
Νέο ΦάληροΝέο ΦάληροΠειραιά
ΜοσχάτοΈναντι οδού Χρυσοστόμου ΣμύρνηςΜοσχάτοΜοσχάτου - Ταύρου
ΚαλλιθέαΈναντι τέρματος Λεωφόρου ΘησέωςΚαλλιθέα ΑττικήςΚαλλιθέας
ΤζιτζιφιέςΈναντι οδού ΕπαμεινώνδαΤζιτζιφιέςΚαλλιθέας
Δέλτα ΦαλήρουΠλησίον Κλειστού Γηπέδου ΦαλήρουΠεριοχή Δέλτα Φαλήρου Σημ.1Παλαιού ΦαλήρουΠλησίον Πλατείας Νερού και παλιού Ιπποδρόμου
Σημ.1: Η στάση του τραμ βρίσκεται στην ομώνυμη περιοχή, όπου σήμερα καταλήγει η Λεωφόρος Συγγρού. Η περιοχή ονομάστηκε «Δέλτα Φαλήρου» διότι παλαιότερα εκεί σχημάτιζαν δέλτα οι εκβολές των χειμάρρων που προέρχονταν από τις περιοχές της Καλλιθέας και του Βουρλοπόταμου (σημερινής Αμφιθέας).
Παλαιό Φάληρο
Οι παραλιακές στάσεις του Δήμου Παλαιού Φαλήρου είναι έξι και βρίσκονται όλες επί της Λεωφόρου Ποσειδώνος.
ΣτάσηΘέση επί Λεωφόρου ΠοσειδώνοςΠροέλευση ονομασίαςΠαρατήρηση
Αγία ΣκέπηΠλησίον εμπορικού κέντρου South PolisΝαΐσκος Αγίας Σκέπης
ΤροκαντερόΠλησίον εισόδου Μαρίνας ΦλοίσβουΤροκαντερό
Πάρκο ΦλοίσβουΜπροστά από το πάρκοΠάρκο Φλοίσβου
ΦλοίσβοςΠλησίον οδού Αγίου ΑλεξάνδρουΣυνοικία Φλοίσβου
ΜπάτηςΣυνοικία Μπάτη
ΈδεμΠλησίον Ρέματος ΠικροδάφνηςΣυνοικία ΈδεμΠλησίον Στρατιωτικού Νεκροταφείου
Άλιμος
Οι παραλιακές στάσεις του Δήμου Αλίμου είναι πέντε. Βρίσκονται και αυτές επί της Λεωφόρου Ποσειδώνος.
ΣτάσηΘέση επί Λεωφόρου ΠοσειδώνοςΠροέλευση ονομασίαςΠαρατήρηση
ΠικροδάφνηΠλησίον εκβολής ρέματος ΠικροδάφνηςΡέμα ΠικροδάφνηςΠλησίον Στρατιωτικού Νεκροταφείου
Μαρίνα ΑλίμουΠλησίον εισόδου ΜαρίναςΜαρίνα Αλίμου
ΚαλαμάκιΈναντι αρχής Λεωφόρου ΚαλαμακίουΠάρκο Φλοίσβου
ΖέφυροςΈναντι αρχής Λεωφόρου ΑλίμουΣυνοικία Ζεφύρου
Λουτρά ΑλίμουΠλησίον Ναυτικού Ομίλου ΑλίμουΠαλιά Λουτρά Αλίμου
Ελληνικό (Δήμος Ελληνικού - Αργυρούπολης)
Η περιοχή του Ελληνικού διαθέτει έξι στάσεις, όλες απέναντι από τις εγκαταστάσεις του παλιού διεθνούς αεροδρομίου των Αθηνών, στην δυτική πλευρά της Λεωφόρου Ποσειδώνος.
ΣτάσηΠροέλευση ονομασίαςΠαρατήρηση
ΕλληνικόΕλληνικό ΑττικήςΈναντι παλιάς εισόδου Αεροδρομίου Ελληνικού
1η Αγίου ΚοσμάΠαρεκκλήσι Αγίου ΚοσμάΜπροστά από το Εθνικό Αθλητικό Κέντρο Νεότητας Αγίου Κοσμά
2η Αγίου Κοσμά
Άγιος ΑλέξανδροςΝαός Αγίου Αλεξάνδρου
Ελλήνων Ολυμπιονικών
Κέντρο ΙστιοπλοΐαςΟλυμπιακό Κέντρο Ιστιοπλοΐας
Γλυφάδα
Η πολυπληθής περιοχή της Γλυφάδας εξυπηρετείται από επτά στάσεις του τραμ.
ΣτάσηΘέσηΠροέλευση ονομασίας
Πλατεία ΒεργωτήΛεωφόρος ΠοσειδώνοςΠλατεία Γεωργίου Βεργωτή
Παραλία ΓλυφάδαςΟδός Βασιλέως ΠαύλουΠαρακείμενη παραλία
Παλαιό ΔημαρχείοΚτήριο Παλαιού Δημαρχείου Γλυφάδας
Πλατεία ΚατράκηΠλατεία Βάσως ΚατράκηΠλατεία Βάσως Κατράκη
Αγγέλου ΜεταξάΟδός Αγγέλου ΜεταξάΟδός Αγγέλου Μεταξά
Πλατεία ΕσπερίδωνΠλατεία Εσπερίδων
ΚολυμβητήριοΕθνικό Κολυμβητήριο Γλυφάδας
  • Βούλα
Το τραμ επεκτάθηκε στην περιοχή της Βούλας στις 15 Νοεμβρίου του 2007. Τότε πρωτολειτούργησε η στάση «Ασκληπιείο Βούλας», που αποτέλεσε νέα τερματική στάση, στη θέση της στάσης «Κολυμβητήριο» της Γλυφάδας, που είχε εγκαινιαστεί μαζί με το αρχικό δίκτυο το 2004.
ΣτάσηΘέσηΠροέλευση ονομασίαςΠαρατήρηση
Ασκληπιείο ΒούλαςΛεωφόρος Κωνσταντίνου ΚαραμανλήΓενικό Νοσοκομείο «Ασκληπιείο Βούλας»Αφετηρία / Τέρμα

Μελλοντικές επεκτάσεις

Πρώτη φάση επεκτάσεων

Νέο Φάληρο-Πειραιάς (2016)
Υπό κατασκευή βρίσκεται η επέκταση του τραμ προς τον Πειραιά από την Άνοιξη του 2013. Η σχετική σύμβαση υπογράφτηκε στις 14 Ιανουαρίου 2013 ανάμεσα στην Αττικό Μετρό Α.Ε. και την ανάδοχο εταιρεία Θεμέλη Α.Ε. και είχε ύψος 61,5 εκ. ευρώ. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στο 2016.
H γραμμή του τραμ στον Πειραιά θα είναι μονής τροχιάς, δηλαδή τα τραμ θα διέρχονται από κάθε στάση προς μία μόνο κατεύθυνση.
Στην κατεύθυνση προς την Ακτή Ποσειδώνος, θα περιλαμβάνονται οι ακόλουθες στάσεις:
  • Γήπεδο Καραϊσκάκη (σύνδεση με τον σταθμό του Ηλεκτρικού «Νέο Φάληρο»)
  • Μικράς Ασίας
  • Λαμπράκη
  • Ευαγγελίστρια
  • Πλατεία Δεληγιάννη
  • Δημαρχείο (σύνδεση με τον μελλοντικό σταθμό του μετρό «Δημοτικό Θέατρο»)
  • Ακτή Ποσειδώνος
Στην κατεύθυνση από την Ακτή Ποσειδώνος προς το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας, θα υπάρχουν οι εξής στάσεις:
  • Ακτή Ποσειδώνος
  • Αγία Τριάδα
  • Πλατεία Ιπποδαμείας
  • 34ου Συντάγματος Πεζικού (σύνδεση με τον μελλοντικό σταθμό του Ηλεκτρικού «Καμίνια»)
  • Ανδρούτσου
  • Ομηρίδου Σκυλίτση
  • Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (υπάρχουσα)

Δεύτερη φάση επεκτάσεων

1. Στάση τραμ «Ελληνικό» - Σταθμός μετρό «Αργυρούπολη» (3 νέες στάσεις)(2017)
2. Σύνταγμα - Πανεπιστήμιο - Πλατεία Δικαιοσύνης - Πολυτεχνείο - Πλατεία Αιγύπτου (Πεδίον Άρεως) (2017)
3. Ακτή Ποσειδώνος - Πλ. Καραϊσκάκη - ΗΣΑΠ Πειραιάς - Ακτ. Κονδύλη - Αιτωλικού - Π. Ράλλη - Σαλαμίνος - Γρ. Λαμπράκη (Κερατσίνι) (2017)
Τρίτη φάση επεκτάσεων (2018)
1. Δημαρχείο Πειραιά - Ηρώων Πολυτεχνείου - Χατζηκυριάκου - Κλεισόβης - Πλ. Καρπάθου (Καλλίπολη)
2. Δημαρχείο Πειραιά - Ηρώων Πολυτεχνείου - Αφεντούλη - Τζάννειο - Ζαννή - Άγιος Βασίλειος/Νοσ. Μεταξά (Φρεαττύδα) - Σαχτούρη - Ηρώων Πολυτεχνείου - Δημαρχείο (κυκλική γραμμή)

Τέταρτη φάση επεκτάσεων

1. Γρ. Λαμπράκη (Κερατσίνι) - Δημοκρατίας - Ειρήνης - Πορθμείο Περάματος (Πέραμα)
2. Οδός Ομηρίδου Σκυλίτση - 34ου Συντάγματος Πεζικού - Μουτσοπούλου - Δωδεκανήσου - Λαμπράκη (γραμμή Κέντρο Πειραιά -Καμίνια) (2018)

Πιθανές επεκτάσεις

1. Πλ. Αιγύπτου - Αγγελοπούλου - Πλ.Αμερικής - Καλλιφρονά -Πλ.Κολιάτσου - Αγ.Λουκάς - Φιξ Πατησίων - Σαρανταπόρου - Άνω Πατήσια (2019) - Χαλκίδος - Δεκελείας
2. Σταθμός Λαρίσης - Πλ. Αιγύπτου - Αλεξάνδρας - Πλατεία Παίδων - Γουδή
3. Πειραιάς - Τζιτζιφιές - Θησέως - Φιξ
4. Ασκληπιείο Βούλας - Πλαζ Βουλιαγμένης
5. Φιξ - Λεωφόρος Συγγρού - Δέλτα Φαλήρου (2019)

Οικονομικά αποτελέσματα

Τον Μάρτιο του 2011 η εταιρεία ΤΡΑΜ Αθηνών ανακοίνωσε συσσωρευμένες ζημιές 202,09 εκατ. ευρώ. Για το 2010 οι ζημιές ήταν 43 εκατομμύρια ευρώ. Από τα χρέη της οι μακροπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις είναι ύψους 137,20 εκατ. ευρώ.

Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)