Διανύουμε την περίοδο των βαθμών που είναι ιδιαίτερα πιεστική τόσο για τα παιδιά όσο και για εμάς. Στην περίπτωση που τα πράγματα δεν πήγαν τόσο καλά όσο περιμέναμε το να γίνουμε αυστηροί με τα παιδιά και να τα μαλώσουμε δεν έχει νόημα. Αν θέλουμε να τα βοηθήσουμε πραγματικά έτσι ώστε να βελτιωθούν στο επόμενο τρίμηνο / τετράμηνο, θα πρέπει να σκεφτούμε τι μπορούμε να κάνουμε πρακτικά και πώς μπορούμε να σταθούμε δίπλα τους.
Ψάξτε την αιτία
Το ίδιο το πρόβλημα είναι αυτό που θα σας δώσει τη λύση, γι’ αυτό το πρώτο βήμα είναι να το ψάξετε λίγο παραπάνω. Το υπερφορτωμένο πρόγραμμα του παιδιού που δεν του αφήνει κανένα περιθώριο ξεκούρασης και χαλάρωσης είναι πολλές φορές η αιτία των χαμηλών επιδόσεων. Μπείτε για λίγο στη θέση του παιδιού και σκεφτείτε αν εσείς θα είχατε τη διαύγεια και την ενέργεια να συγκεντρωθείτε στα μαθήματά σας έπειτα από μια μέρα με το εξής πρόγραμμα: σχολείο- σπίτι- αγγλικά- κιθάρα- σπίτι και μετά… διάβασμα. Παρατηρήστε το παιδί στην καθημερινότητά του και αν δείτε κουράζεται καθημερινά και ότι πιέζει τον εαυτό του, εξετάστε το ενδεχόμενο να «κόψει» κάποια από τις εξωσχολικές δραστηριότητες.
Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι ακόμα μία πιθανότητα που δεν σκέφτονται πολλοί γονείς. Οι δυσκολίες στην ανάγνωση, τη γραφή, τα μαθηματικά αλλά και στην οπτικοακουστική ικανότητα είναι σημάδια που δεν πρέπει να αγνοήσετε. Ταυτόχρονα όμως δεν χρειάζεται να ανησυχήσετε ιδιαίτερα, αγχώνοντας έτσι και το παιδί. Σε αυτή την περίπτωση, ένας ειδικός θα σας καθοδηγήσει, θα κάνει κάποια τεστ στο παιδί. Αν διαπιστωθεί ότι όντως υπάρχει κάποια μαθησιακή δυσκολία, θα σας πει τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσετε για να βοηθήσετε το παιδί.
Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι ακόμα μία πιθανότητα που δεν σκέφτονται πολλοί γονείς. Οι δυσκολίες στην ανάγνωση, τη γραφή, τα μαθηματικά αλλά και στην οπτικοακουστική ικανότητα είναι σημάδια που δεν πρέπει να αγνοήσετε. Ταυτόχρονα όμως δεν χρειάζεται να ανησυχήσετε ιδιαίτερα, αγχώνοντας έτσι και το παιδί. Σε αυτή την περίπτωση, ένας ειδικός θα σας καθοδηγήσει, θα κάνει κάποια τεστ στο παιδί. Αν διαπιστωθεί ότι όντως υπάρχει κάποια μαθησιακή δυσκολία, θα σας πει τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσετε για να βοηθήσετε το παιδί.
Ρωτήστε τη γνώμη των δασκάλων
Εκείνος που ξέρει από πρώτο χέρι τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία του παιδιού είναι φυσικά οι δάσκαλοί του ή, αν μιλάμε για Γυμνάσιο, οι καθηγητές του. Μην χάσετε την ευκαιρία να τους συμβουλευτείτε- θυμηθείτε ότι εκείνοι βλέπουν πράγματα που εσείς δεν βλέπετε όταν το παιδί είναι στο σχολείο. Ρωτήστε τους πού έχει αδυναμία και αν πιστεύουν ότι χρειάζεται επιπλέον βοήθεια στο σπίτι σε συγκεκριμένα μαθήματα. Εκείνοι θα σας δώσουν τις κατευθυντήριες γραμμές έτσι ώστε να μπορέσετε στη συνέχεια να πάρετε τα μέτρα σας.
Αλλάξτε τη ρουτίνα του
Κάποιες φορές αρκούν μικρές αλλά σημαντικές αλλαγές στο πρόγραμμα του παιδιού που μπορούν να κάνουν μεγάλη διαφορά. Βοηθήστε το, λοιπόν, να οργανώσει τον χώρο του και το διάβασμά του έτσι ώστε όλη η διαδικασία να γίνει πολύ πιο εύκολη και… ξεκάθαρη. Έπειτα, παρατηρήστε πόση ώρα περνάει καθημερινά βλέποντας τηλεόραση ή/ και παίζοντας στον υπολογιστή κ.τ.λ. και αν δείτε ότι το «παρακάνει», περιορίστε τον χρόνο που αφιερώνει στις οθόνες. Τα… αυτονόητα μπορεί να λύσουν ένα μεγάλο μέρος του προβλήματος- μην τα υποτιμάτε!
Μη συνδέσετε την επιτυχία στο σχολείο με την ευτυχία
Πολλές φορές οι γονείς κάνουμε το λάθος να δίνουμε στους βαθμούς πολύ μεγαλύτερη αξία απ’ ότι πραγματικά έχουν. Σίγουρα οι καλές επιδόσεις στο σχολείο είναι σημαντικές για πολλούς λόγους, όμως δεν είναι η μόνη προϋπόθεση για να τα καταφέρει ένα παιδί αργότερα στην ενήλικη ζωή του ούτε για να είναι ευτυχισμένο. Προσπαθήστε να μην δείξετε την απογοήτευσή σας. Αντιμετωπίστε ρεαλιστικά την κατάσταση χωρίς δακρύβρεχτα δράματα και δείξτε στο παιδί ότι είστε δίπλα του για να το βοηθήσετε να βελτιωθεί και όχι για να το πιέζετε να παίρνει πάντα άριστα. Σημασία, εξάλλου, δεν έχει μόνο το αποτέλεσμα αλλά και η προσπάθεια!