Νέες αυστηρότερες ποινές για τη χρήστη των κινητών στα σχολεία βρίσκονται στο τραπέζι του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, καθώς τα προβλήματα που προκύπτουν είναι μεγάλα και κινούνται σε δύο παράλληλες οδούς. Πρώτο πρόβλημα είναι η διάσπαση προσοχής των μαθητών και δεύτερο, το οποίο συνεχώς διογκώνεται, είναι ο ψηφιακός σχολικός εκφοβισμός.
Με το νέο «πρωτοκόλλου ποινών» το υπουργείο θα επιχειρήσει να φέρει την ολική απαγόρευση των κινητών τηλεφώνων στα σχολεία. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα κινητά τηλέφωνα απαγορεύονται ρητά στα σχολεία, όπως ορίζεται σε σχετικές εγκυκλίους από το υπουργείο, ωστόσο η απαγόρευση αυτή τηρείται από ελάχιστους μαθητές.
Στόχος του υπουργείου είναι να διευκολύνει τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι από τη μια πρέπει να αντιμετωπίσουν τις συμπεριφορές των εφήβων και από την άλλη τις πιέσεις των γονιών τους προκειμένου τα παιδιά τους να… πέφτουν στα μαλακά.
Μέχρι και με οριστική αποβολή θα τιμωρούνται οι μαθητές
Σύμφωνα με το νέο «πρωτόκολλο ποινών» κάθε παράπτωμα θα αντιστοιχεί σε συγκεκριμένη ποινή. Βάσει του σχεδιασμού του υπουργείου, θα είναι υποχρεωτικό οι μαθητές να παραδίδουν τα κινητά τους τηλέφωνα στο σχολείο, ημερησίως, κατά την έναρξη των μαθημάτων. Η ποινή όταν μαθητής βρεθεί με το κινητό του στην τάξη θα είναι αποβολή, από ωριαία έως και ημερήσια στην περίπτωση υποτροπής.
Παράλληλα, με οριστική αποβολή από το σχολείο τους (αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος) θα τιμωρούνται όσοι μαθητές αναρτούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης βίντεο με τα οποία εκθέτουν ή διακωμωδούν συμμαθητές τους κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου.
Είναι η αυστηρότερη ποινή που προβλέπεται στο ποινολόγιο του υπουργείου Παιδείας, το οποίο πλέον έχει στόχο να τηρηθεί η απαγόρευση των κινητών τηλεφώνων στα ελληνικά σχολεία. Διότι η απαγόρευση ορίζεται με εγκυκλίους από το υπουργείο, αλλά τηρείται από ελάχιστους μαθητές.
Μεγάλο πρόβλημα στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο
Το πρόβλημα είναι έντονο στα μεγαλύτερα παιδιά, του γυμνασίου και του λυκείου. Η ύπαρξη του κινητού τηλεφώνου δίπλα στον μαθητή μέσα στην τάξη ή στην τσάντα του τον αποσυντονίζει, ενώ πλέον το κινητό τηλέφωνο έχει καταλήξει να είναι το βασικό μέσο για τις μορφές ψηφιακού, σχολικού εκφοβισμού. Και αυτό φαίνεται και από το πλήθος των σχετικών καταγγελιών που υπάρχουν στα σχολεία.
Aλλωστε και διεθνώς είναι ευρέως αποδεκτό ότι η χρήση των ψηφιακών συσκευών από τους μαθητές κατά την εκπαιδευτική διαδικασία δεν βοηθάει. Από μελέτη στο πλαίσιο του διαγωνισμού PISA 2022 προέκυψε ότι:
- 1 στους 3 μαθητές αποσπάται η προσοχή του κατά τη διάρκεια του μαθήματος, από τη χρήση ψηφιακών συσκευών. Και το θέμα εντοπίζεται στις ειδοποιήσεις από εφαρμογές, κοινωνικά δίκτυα, μηνύματα κλπ.
- Όταν οι μαθητές χρησιμοποιούν τάμπλετ ή λαπτοπ για να κρατούν σημειώσεις, φαίνεται να μην κατανοούν και εμπεδώνουν το μάθημα.