5. ΑΘΗΝΑ: ΠΟΡΕIΑ
ΠΡΟΣ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤIΑ
|
Tα μέτρα του Σόλωνα
|
Η καταγραφή των νόμων ικανοποίησε ένα μέρος των
πολιτών. Όμως, το οξύ
οικονομικό πρόβλημα που ανάγκαζε όσους δεν μπορούσαν να ξεπληρώσουν τα
χρέη τους να γίνουν δούλοι, προκαλούσε συνεχή αναταραχή. Το 594 π.Χ.,
οι Αθηναίοι επέλεξαν τον Σόλωνα, ποιητή και έναν από τους επτά σοφούς,
να δώσει λύση στα δύσκολα προβλήματα της πόλης. Ένα από τα μέτρα που
έλαβε ο Σόλωνας ήταν η κατάργηση των χρεών. |
Ο ΣΟΛΩΝ ΚΑΙ ΟΙ
ΝΟΜΟΙ
Αντίγραφο ρωμαϊκών χρόνων, το οποίο
πιστεύεται
ότι εικονίζει τον Σόλωνα τον Αθηναίο,
έναν από τους επτά σοφούς
της αρχαιότητας
(Νεάπολη, Εθνικό Μουσείο).
Ποιοι ήταν οι άλλοι έξι σοφοί;
Ο Σόλων οργάνωσε το πολίτευμα, όπως ανέφερα πιο πάνω. Οι άνθρωποι όμως
συνέχιζαν να παραπονιούνται για τους νόμους του, κατηγορώντας κάποιους
και ζητώντας διευκρινίσεις γι' άλλους. Ο ίδιος, επειδή δεν ήθελε να
τους αλλάξει ούτε και να είναι παρών προκαλώντας δυσαρέσκειες, ταξίδεψε
για εμπορικούς λόγους, αλλά και για να δει τα αξιοθέατα στην Αίγυπτο,
λέγοντας ότι δεν θα επιστρέψει πριν περάσουν δέκα χρόνια. Θεωρούσε πως
δεν ήταν δίκαιο να μείνει και να δίνει εξηγήσεις για τους νόμους. Ο
καθένας όφειλε να πειθαρχεί σε όσα είχαν θεσπιστεί.
Αριστοτέλης,
Αθηναίων πολιτεία, 11. 1.
|
|
ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ
ΤΗΣ
ΠΡΟΙΚΑΣ
Από τις άλλες περιπτώσεις γάμων κατάργησε την προίκα, ορίζοντας να έχει
η νύφη τρία φορέματα και διάφορα σκεύη που είχαν μικρή αξία και τίποτε
άλλο. Με τις ενέργειες αυτές ήθελε να δηλώσει ότι ο γάμος δεν γίνεται
για να πάρει κάποιος μισθό ή να κάνει μια εμπορική συμφωνία. Ο γάμος
γίνεται για να αποκτήσει το αντρόγυνο παιδιά και να ζήσουν όλοι μια
όμορφη ζωή και αγαπημένη.
Πλούταρχος,
Σόλων, 20
|
|
|
Ο
ναός
του Ολύμπιου Δία στην Αθήνα.
Άρχισε να κατασκευάζεται στα χρόνια του Πεισίστρατου.
|
|
|
Απελευθέρωσε αυτούς που είχαν γίνει δούλοι λόγω
χρεών και απαγόρευσε
στο εξής να δανείζεται κάποιος με εγγύηση την προσωπική του ελευθερία.
Αυτή είναι η περίφημη διάταξη της νομοθεσίας του Σόλωνα, γνωστή ως σεισάχθεια,
με την οποία λυτρώθηκε η αγροτική τάξη. Ένα άλλο μέτρο, με το οποίο ο
Σόλωνας αποδυνάμωσε το αριστοκρατικό πολίτευμα, ήταν η διαίρεση των
πολιτών σε τέσσερις τάξεις. Ως βάση έθεσε
το εισόδημα και όχι την καταγωγή. Ανάλογα όρισε και τα αξιώματα.
Παράλληλα, διεύρυνε τον πολιτικό ρόλο της Εκκλησίας του
Δήμου,
στην οποία έπαιρναν μέρος όσοι είχαν συμπληρώσει το εικοστό έτος της
ηλικίας τους. Τα θέματα που συζητούνταν στη συνέλευση του λαού, τα
προετοίμαζε η Βουλή των Τετρακοσίων, αν
και η ύπαρξή
της αμφισβητείται από ορισμένους μελετητές. Η δημιουργία της Ηλιαίας,
ενός δικαστηρίου στο οποίο συμμετείχαν με κλήρωση άτομα από όλες τις
τάξεις, ήταν μέτρο που στόχευε στην καλύτερη απονομή της δικαιοσύνης
και την εξάλειψη των ανισοτήτων. Για να πετύχει, εξάλλου, ο Σόλωνας την
ενεργό συμμετοχή των πολιτών στα κοινά, ψήφισε νόμο με τον οποίο
στερούσε τα πολιτικά δικαιώματα από όσους δεν έπαιρναν σαφή θέση πάνω
στα κοινωνικά και πολιτικά θέματα.
|
Τυραννίδα |
Τα μέτρα του Σόλωνα ανακούφισαν τη λαϊκή τάξη και
εξίσωσαν τους
πλούσιους με τους ευγενείς. Επειδή η γη εξακολουθούσε να είναι στα
χέρια λίγων, το αίτημα για ξαναμοίρασμα της γης ήλθε πάλι στην
επιφάνεια. Τις ταραχές εκμεταλλεύτηκε ο Πεισίστρατος, ένας ευγενής, ο
οποίος με τη συμπαράσταση του λαού κατέλαβε την εξουσία και επέβαλε τυραννικό
πολίτευμα.
Ο Πεισίστρατος στέρησε από τους Αθηναίους ελευθερίες που με αγώνες
είχαν κατακτήσει. Συνέδεσε, όμως, το όνομά του με σημαντικά εξωραϊστικά
έργα (Εννεάκρουνος πηγή, νέα Αγορά, τελεστήριο της Ελευσίνας κ.ά.),
καθώς και με την προσπάθεια για δημιουργία βιβλιοθήκης. Μετά τον θάνατό
του, το 527 π.Χ., την εξουσία ανέλαβε ο γιος του Ιππίας, τον οποίο οι
Αθηναίοι ανέτρεψαν το 510 π.Χ.
|
Οι καινοτομίες του
Κλεισθένη |
Από την πολιτική διαμάχη που ακολούθησε την πτώση
της τυραννίας,
ευνοημένοι βγήκαν οι δημοκρατικοί, οι οποίοι με αρχηγό τον Κλεισθένη
προχώρησαν σε ενέργειες που θεμελίωσαν το δημοκρατικό πολίτευμα.
Σημαντικό μέτρο ήταν η δημιουργία δέκα φυλών, των οποίων τα μέλη
προέρχονταν από διαφορετικές περιοχές της Αττικής. Έτσι έπαψαν η
συγγένεια και η καταγωγή να παίζουν ρόλο στην πολιτική ζωή της Αθήνας.
Με το μέτρο αυτό ο Κλεισθένης «έδωσε την πολιτεία στον λαό», όπως
έγραψε αργότερα ο Αριστοτέλης. Ένα άλλο μέτρο ήταν η αύξηση της βουλής
κατά 100 μέλη (Βουλή των Πεντακοσίων). Για να προστατεύσει τους πολίτες
από τον κίνδυνο αύξησης της δύναμης του πολέμαρχου στρατηγού, αύξησε
τον αριθμό των στρατηγών σε δέκα. Κυρίαρχο σώμα έγινε πλέον η Εκκλησία
του Δήμου, στην οποία λαμβάνονταν οι πιο σοβαρές αποφάσεις.
Ο Κλεισθένης έκανε προσιτά στους πολίτες όλα τα
αξιώματα και
εξασφάλισε τη λαϊκή συνοχή. Δίκαια θεωρείται ως ο θεμελιωτής του
δημοκρατικού πολιτεύματος. Οι δημοκρατικοί θεσμοί αφύπνισαν το
ενδιαφέρον του πολίτη για τα κοινά και επέφεραν σημαντική αλλαγή στον
τρόπο ζωής της πόλης. Το αποφασιστικό αυτό βήμα προς τη δημοκρατία που
πραγματοποιήθηκε στην αρχαία Αθήνα έχει παγκόσμια ιστορική σημασία.
|
«ΜΗ
ΦΥΛΟΚΡΙΝΕΙΝ»:
ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΙΑΣ ΦΡΑΣΗΣ
Έτσι ο λαός απέκτησε τον έλεγχο της πολιτικής ζωής κι ο Κλεισθένης
έγινε αρχηγός και προστάτης του λαού... Εξαιτίας αυτών ο λαός
εμπιστεύθηκε τον Κλεισθένη. Μετά ως επικεφαλής του λαού τον τέταρτο
χρόνο από την ανατροπή των τυράννων, την περίοδο δηλαδή που ήταν
άρχοντας ο Ισαγόρας, διαίρεσε αδιακρίτως όλους τους πολίτες σε δέκα
φυλές αντί για τις παλιότερες τέσσερις, θέλοντας έτσι να τους αναμείξει
για να μπορούν περισσότεροι να έχουν μερίδιο στη διακυβέρνηση του
κράτους. Από αυτό προήλθε η φράση «δεν πρέπει να διακρίνουν τις φυλές»,
που λέγεται σε όσους θέλουν να εξετάσουν αν κάποιος κατάγεται από
ευγενική γενιά.
Αριστοτέλης,
Αθηναίων πολιτεία, 20. 4 και 21,1-2
|
|
ΓΙΑΤΙ
ΨΗΦΙΣΤΗΚΕ Ο ΝΟΜΟΣ ΤΟΥ ΟΣΤΡΑΚΙΣΜΟΥ.
Όστρακο που φέρει το όνομα
«Μεγακλῆς ῾Iπποκράτους»
και έχει χρησιμοποιηθεί σε
διαδικασία οστρακισμού
(Αθήνα, Μουσείο Αγοράς).
Όταν ολοκληρώθηκαν αυτά, το πολίτευμα έγινε πολύ πιο δημοκρατικό από το
αντίστοιχο του Σόλωνα. Πολλοί από τους νόμους του Σόλωνα είχαν
αχρηστευθεί από το τυραννικό πολίτευμα, επειδή δεν εφαρμόζονταν. Ο
Κλεισθένης, στην προσπάθειά του να ενισχύσει τη λαϊκή δύναμη, ψήφισε
και τον νόμο του οστρακισμού. Ο νόμος αυτός τέθηκε σε ισχύ εξαιτίας της
καχυποψίας που προκαλούσαν όλοι όσοι κατείχαν ισχυρές θέσεις. Ο
Πεισίστρατος λόγου χάρη από δημοφιλής ηγέτης της και στρατηγός έγινε
τύραννος.
Αριστοτέλης,
Αθηναίων πολιτεία, 22. 1-3
|
|
|
|
Ερωτήσεις-Δραστηριότητες
1. Τι ήταν η σεισάχθεια και γιατί πήρε
αυτή την ονομασία;
2. Με τον Κλεισθένη, γράφει ο
Αριστοτέλης, «δημοκρατικωτέρα πολύ
τῆς Σόλωνος ἐγένετο ἡ πολιτεία». Να μεταφράσετε τη φράση και να
εξηγήσετε το νόημά της.
3. Τι ήταν η Εκκλησία του Δήμου; Ποιο
ήταν το αντίστοιχο σώμα στο σπαρτιατικό πολίτευμα;
4. Καταγράψτε με τη σειρά την εξέλιξη
του πολιτεύματος
(αριστοκρατία, δημοκρατία, τυραννίδα, βασιλεία) και τοποθετήστε με
χρονική τάξη τα πρόσωπα που έπαιξαν ρόλο στην εξέλιξη του πολιτεύματος
στην Αθήνα (Κύλωνας, Δράκοντας, Σόλωνας, Πεισίστρατος, Κόδρος). |
6. ΟI ΠΑΝΕΛΛΗΝIΟI
ΔΕΣΜΟI
|
Η ενότητα
των
Ελλήνων
|
Οι Έλληνες από παλιά έζησαν χωρισμένοι. Απλωμένοι
σε έναν ευρύ
γεωγραφικό χώρο δε συγκρότησαν ενιαίο κράτος με τη σημερινή έννοια του
όρου. Η επαφή, όμως, με τους άλλους λαούς τούς βοήθησε να αποκτήσουν
σαφή ιδέα για την ενότητά τους. Μιλούσαν όλοι, με κάποιες διαφορές
φυσικά, την ίδια γλώσσα και λάτρευαν τους ίδιους θεούς. Ήδη την εποχή
αυτή επικρατεί και η ονομασία Έλληνες. Οι αποστάσεις που τους χώριζαν,
καθώς και οι δυσκολίες της ζωής σε διάφορους τόπους ενίσχυαν ένα
αίσθημα νοσταλγίας. Η ικανοποίηση του αισθήματος αυτού και η ιδέα ότι
ανήκαν στον ίδιο λαό δημιούργησαν την ανάγκη συμμετοχής σε εκδηλώσεις
πανελλήνιου χαρακτήρα.
|
|
ΟΙ
ΚΟΙΝΟΙ
ΔΕΣΜΟΙ
ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
Σπαρτιάτες και Αθηναίοι συμφωνούν να αντιμετωπίσουν ενωμένοι τον
περσικό κίνδυνο. Ειδικότερα, απαντώντας οι Αθηναίοι στους απεσταλμένους
της Σπάρτης δηλώνουν: «Οι Έλληνες όλοι είναι από το ίδιο αίμα, έχουν
την ίδια γλώσσα, έχουν ναούς και αγάλματα θεών και θυσίες όλα κοινά και
συνήθειες ίδιες».
Ηρόδοτος,
Ιστορία, 8. 144.
|
|
|
Το
στάδιο της αρχαίας Ολυμπίας
|
|
ΧΡΟΝΟΛΟΓΗΣΗ ΜΕ
ΒΑΣΗ ΤΙΣ ΟΛΥΜΠΙΑΔΕΣ
Ο υπολογισμός του χρόνου κατά Ολυμπιάδες
εισήχθη στην αρχαία Ελλάδα
από τον ιστορικό Τίμαιο τον Ταυρομενίτη (352-260 π.Χ.), ο οποίος
κατέγραψε διάφορα γεγονότα κατά Ολυμπιάδες τις οποίες παρέβαλε προς
τους καταλόγους των επώνυμων αρχόντων στην Αθήνα, των εφόρων στη Σπάρτη
και των ιερειών της Ήρας στο ναό της στο Άργος. Ως πρώτη Ολυμπιάδα
θεωρήθηκε εκείνη του 776 π.Χ. κατά την οποία νικητής στον αγώνα δρόμου
ήταν ο Ηλείος Κόροιβος. Τη συνήθεια του Τίμαιου, να μνημονεύονται
γεγονότα κατά Ολυμπιάδες, ακολούθησαν ο Πολύβιος, ο Διόδωρος κ.ά. Το
σύστημα αυτό ήταν σε χρήση μέχρι τον 4ο αιώνα μ.Χ.
Για να υπολογιστεί σε ποιο έτος αντιστοιχεί
κάθε έτος μιας
Ολυμπιάδας ακολουθείται ο εξής υπολογισμός: πολλαπλασιάζεται επί 4 ο
αριθμός της προηγούμενης από τη δεδομένη Ολυμπιάδα και στο γινόμενο
προστίθεται ο αριθμός του ζητούμενου έτους (1ο, 2ο, 3ο, 4ο) και το
άθροισμα αφαιρείται από το 777. Παράδειγμα: για να βρεθεί το πρώτο έτος
της 46ης Ολυμπιάδας έχουμε: 45Χ4 = 180 + 1 = 181, 777-181= 596. Το
πρώτο έτος δηλαδή της 46ης Ολυμπιάδας ήταν το 596 π.Χ.
Εγκυκλοπαίδεια
Πάπυρος-Λαρούς-Μπριτάνικα (Το Βήμα). Βλ. λ. Ολυμπιάδα.
Μπορείτε να χρονολογήσετε τη
μάχη του Μαραθώνα (490 π.Χ.) με βάση τις Ολυμπιάδες;
|
|
Ολυμπιακοί αγώνες |
Οι Ολυμπιακοί αγώνες
ήταν η πιο μεγάλη συνάντηση
των Ελλήνων. Στους αγώνες αυτούς, που γίνονταν κάθε τέσσερα χρόνια,
έπαιρναν μέρος μόνο Έλληνες. Επίσημα άρχισαν να τελούνται το 776 π.Χ.,
έτος το οποίο αργότερα αποτέλεσε τη βάση για τη χρονολόγηση των
γεγονότων.
Πριν από τους αγώνες, κήρυκες περιέτρεχαν
την
Ελλάδα και ανακοίνωναν
την επικείμενη έναρξή τους. Γινόταν εκεχειρία, σταματούσαν δηλαδή οι
πόλεμοι και μπορούσαν έτσι οι αντιπροσωπείες από τις πόλεις να φθάσουν
στην Ολυμπία χωρίς να διατρέξουν κανέναν κίνδυνο.
Ο αθλητής που νικούσε στεφανωνόταν με κλαδί
αγριελιάς και κέρδιζε
την αγάπη όλων, ενώ θριαμβευτική ήταν και η υποδοχή που του επιφύλασσε
η πόλη του.
|
|
ΚΑΛΛΙΠΑΤΕΙΡΑ
Κάποτε, λένε, μια ηλικιωμένη γυναίκα πήγε στην Ολυμπία, μπήκε στο
στάδιο, στάθηκε σε μια γωνιά και παρατηρούσε τους αθλητές που
αγωνίζονταν. Όταν όμως την είδαν οι Ελλανοδίκες, της έκαναν
παρατηρήσεις, γιατί τόλμησε να μπει στο στάδιο. Εκείνη τότε απάντησε:
Σε ποια άλλη γυναίκα ο θεός, που λατρεύεται εδώ, έδωσε τέτοια ευκαιρία
να καυχιέται πως έχει πατέρα, τρία αδέλφια ολυμπιονίκες και τώρα τον
γιο της έτοιμο να αγωνιστεί;
Αισχίνης,
Επιστολαί, 4. 5.
Για ποιο λόγο
παρατήρησαν οι
Ελλανοδίκες την Καλλιπάτειρα; Σήμερα συμβαίνει κάτι τέτοιο;
|
|
|
Αθλητές
σε χαρακτηριστικές φάσεις. Αριστερά δρομέας, στη μέση
παλαιστές και δεξιά ακοντιστής (Αθήνα, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο). |
|
Ο ναός
του Απόλλωνα στους Δελφούς
Τα μαντεία
|
Η είσοδος γινόταν συνήθως πάνω σε άρμα, όχι από
την πύλη, αλλά από ένα
άνοιγμα του τείχους που το γκρέμιζαν συμβολικά, με την πεποίθηση ότι το
κενό στο εξής θα το κάλυπτε ο ίδιος με την ανδρεία του. Στη Σπάρτη
μάλιστα ο ολυμπιονίκης αποκτούσε το προνόμιο να πολεμάει στη μάχη δίπλα
στον βασιλιά.
Σε όλες τις εποχές οι άνθρωποι αισθάνονταν την
ανάγκη να προβλέψουν το
μέλλον. Την απάντηση σε αυτό το ερώτημα οι αρχαίοι την αναζητούσαν στα
μαντεία. Πιο ονομαστό μαντείο υπήρξε το μαντείο των Δελφών, το οποίο
ήταν αφιερωμένο στον Απόλλωνα. Ο θεός αυτός της μαντικής έδινε τους
χρησμούς μέσω της ιέρειας Πυθίας. Από τα λόγια της Πυθίας συντάσσονταν
οι χρησμοί, οι οποίοι πολλές φορές είχαν αμφίσημο νόημα. Οι απαντήσεις
συνάγονταν με πλάγιο (μεταφορικό) τρόπο, γι’ αυτό και ο Απόλλωνας
ονομαζόταν Λοξίας. Το μαντείο απέκτησε μεγάλη φήμη. Βασιλείς από την
Αίγυπτο και τη Λυδία, μάλιστα, είχαν ζητήσει τη βοήθειά του.
|
ΟΙ ΧΡΗΣΜΟΙ ΤΟΥ
ΜΑΝΤΕΙΟΥ
Οι ερωτώντες διατύπωναν την ερώτηση γραπτά ή προφορικά... Η Πυθία,
αθέατη απ' όλους, υπνωτισμένη από το μάσημα των φύλλων δάφνης, τα
λιβάνια και τους καπνούς, έδινε την απάντηση με λέξεις ασυνάρτητες,
κραυγές ακατάληπτες... Η απάντηση ήταν σκοτεινή και διφορούμενη, την
οποία όμως οι πιστοί ερμήνευαν με τον τρόπο που τους άρεσε και μόνο αν
το μέλλον ερχόταν αντίθετο, έβλεπε κανείς τη σωστή ερμηνεία. Έτσι
δικαιολογείται το επίθετο του Απόλλωνα, Λοξίας. Ένα από τα γνωστότερα
παραδείγματα αμφίβολου χρησμού είναι η απάντηση του μαντείου στον
βασιλιά των Λυδών Κροίσο. Είχε ρωτήσει αν θα κέρδιζε πολεμώντας με τους
Πέρσες. Ανάμεσα στα δύο βασίλεια ήταν το ποτάμι Άλυς. Το μαντείο
απάντησε: Αν ο Κροίσος διαβεί τον Άλυ, θα καταστρέψει ένα μεγάλο
κράτος. Ο Κροίσος ερμήνευσε τον χρησμό όπως του άρεσε, έκαμε τον
πόλεμο, αλλά νικήθηκε. Τότε όλοι κατάλαβαν ότι το μαντείο εννοούσε ότι
ο Κροίσος περνώντας τον Άλυ, δηλαδή κηρύσσοντας τον πόλεμο κατά των
Περσών, θα καταστρέψει το δικό του κράτος.
Φ.M.
Πέτσα, Δελφοί, εκδ. Κρήνη 1983, σ. 12
|
|
Αμφικτιονίες
Ο
αρχαιολογικός χώρος της Δωδώνης, όπου υπήρχε και το ομώνυμο
μαντείο του Δία, το οποίο, κατά την παράδοση, ήταν και το αρχαιότερο.
|
Οι πόλεις που βρίσκονταν γύρω από ένα ιερό
συγκροτούσαν ενώσεις, με
σκοπό να ρυθμίζουν θέματα που σχετίζονταν με τη λειτουργία και την
ασφάλειά του. Οι ενώσεις αυτές ονομάζονταν αμφικτιονίες. Η πιο γνωστή
ήταν η αμφικτιονία των Δελφών. Κάθε πόλη συμμετείχε στην ένωση με δύο
αντιπροσώπους, οι οποίοι συνεδρίαζαν δύο φορές τον χρόνο. Τα θέματα που
συζητούσαν αφορούσαν όχι μόνο το ιερό, αλλά και εκδηλώσεις της
κοινωνικής ζωής. Μια απόφαση μάλιστα, όπως αυτή που έλεγε ότι η στέρηση
νερού για οποιονδήποτε λόγο από μια πόλη αποτελεί πράξη ιεροσυλίας,
θεωρείται και σήμερα ως πολύ προοδευτική. Γενικά, οι αποφάσεις των
αμφικτιονιών ήταν σεβαστές από όλους.
|
|
|
Ερωτήσεις-Δραστηριότητες
1. Βρείτε στο λεξικό της ξένης γλώσσας
που διδάσκεσθε τις λέξεις: αθλητής, Ολυμπιακοί αγώνες, γυμναστήριο.
2. Ποιες διαφορές παρουσιάζουν οι
σύγχρονοι Ολυμπιακοί αγώνες από τους αντίστοιχους αρχαίους;
3. Γνωρίζετε τρόπους με τους οποίους
σήμερα οι άνθρωποι προσπαθούν να μαντεύουν το μέλλον;
4. Αναζητήστε απεικονίσεις αθλημάτων σε
αρχαία αγγεία. Ποια από τα αθλήματα αυτά εξακολουθούν να υπάρχουν ακόμα
και σήμερα; |
7. ΠΕΡΣΕΣ ΚΑI
ΕΛΛΗΝΕΣ: ΔYΟ ΚΟΣΜΟI ΣYΓΚΡΟYΟΝΤΑI
|
Το περσικό κράτος
|
Οι Πέρσες, όπως και οι Μήδοι με τους οποίους
συγχωνεύθηκαν, ανήκουν
στην ινδοευρωπαϊκή ομοεθνία. Ιδρυτής του περσικού κράτους θεωρείται ο
Κύρος Α’ (645-602 π.Χ.). Το μεγάλο αυτό πολυεθνικό κράτος ήταν
διαιρεμένο σε σατραπείες, τις οποίες διοικούσαν οι σατράπες, αρμόδιοι
για τη χρηστή διοίκηση και την είσπραξη των φόρων. Από τη φορολογία
εξαιρούνταν οι Πέρσες και οι Μήδοι. Με τις συνεχείς κατακτήσεις τους οι
Πέρσες είχαν θέσει τις βάσεις για μια κοσμοκρατορία.
Οι Πέρσες πίστευαν στον Αχουραμάσδα, θεό της σοφίας και της
αλήθειας. Για την αλήθεια έδειχναν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Ο Ηρόδοτος,
μάλιστα, αναφέρει ότι τα παιδιά των Περσών μάθαιναν από μικρά «να
ιππεύουν, να τοξεύουν και να λένε την αλήθεια». |
Η περσική αυτοκρατορία και ο ελληνικός κόσμος
περί το 480 π.Χ.
|
|
ΚΑΚΟ ΤΟ ΨΕΜΑ
Στους Πέρσες είναι απαγορευμένο να μιλούν για πράγματα που δεν
επιτρέπεται να κάνουν. Ως πιο αισχρό πράγμα θεωρούν το ψεύδος, κατόπιν
το να οφείλει κανείς χρήματα. Και τούτο για πολλούς λόγους προπάντων
όμως, όπως λένε, για τον λόγο ότι όποιος χρωστάει χρήματα, όλο και
κάποιο ψέμα λέει.
Ηρόδοτος,
Ιστορία Α. 138
|
|
|
Επηρεασμένοι από τους παλαιότερους λαούς της
περιοχής, οι Πέρσες είχαν υιοθετήσει τη σφηνοειδή γραφή.
|
Οι Έλληνες της
Μικράς Ασίας και οι Πέρσες |
Οι Έλληνες της Μικράς Ασίας δημιούργησαν ένα λαμπρό πολιτισμό.
Εργατικοί και δραστήριοι, ανέπτυξαν εμπορικές σχέσεις με όλους τους
κατοίκους της Μεσογείου και ιδιαίτερα του Εύξεινου πόντου, τα παράλια
του οποίου είχαν οι ίδιοι αποικίσει. Η ανεξαρτησία τους, όμως,
απειλήθηκε και τελικά περιορίστηκε από τους Λυδούς και αργότερα από
τους Πέρσες. Yποχρεώθηκαν έτσι να πληρώνουν βαρύ φόρο και να ακολουθούν
τους Πέρσες στις εκστρατείες. Η εκστρατεία των Περσών που έγινε το 513
π.Χ. εναντίον των Σκυθών στα βόρεια του Δούναβη απέτυχε. Είχε όμως ως
αποτέλεσμα να τεθεί η Θράκη υπό περσικό έλεγχο. |
Ιωνική επανάσταση |
Η κατοχή των Στενών από τους Πέρσες εμπόδισε τους
Έλληνες της Μικράς
Ασίας να συνεχίσουν το εμπόριο στον ευρύ χώρο του Εύξεινου πόντου,
προκαλώντας οικονομικό μαρασμό. |
ΟΙ ΙΩΝΕΣ ΚΑΙ
ΟΙ ΑΙΟΛΕΙΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΚΥΡΟ
Οι Ίωνες και οι Αιολείς μόλις κατακτήθηκε η Λυδία από τους Πέρσες,
έστειλαν αντιπροσωπεία στις Σάρδεις δηλώνοντας στον Κύρο ότι ήθελαν να
γίνουν υπήκοοί του με τους ίδιους όρους που ήταν πριν με τον Κροίσο.
Εκείνος, αφού άκουσε τις προτάσεις τους, τους διηγήθηκε έναν μύθο:
«Ένας αυλητής βλέποντας ψάρια στη θάλασσα άρχισε να παίζει τον αυλό
του, γιατί νόμιζε ότι θα βγουν στην ξηρά. Έπεσε όμως έξω στους
υπολογισμούς του. Πήρε τότε ένα δίχτυ και, αφού έπιασε πάρα πολλά, τα
τράβηξε έξω. Κι όταν τα είδε να πηδούν, είπε σε αυτά: Σταματήστε να
χορεύετε. Όταν έπαιζα προηγουμένως τον αυλό δεν θελήσατε να βγείτε
έξω». Τον μύθο αυτό είπε στους Ίωνες και στους Αιολείς, γιατί
προηγουμένως οι Ίωνες, όταν τους ζήτησε με απεσταλμένους να
αποστατήσουν κατά του Κροίσου, δεν δέχτηκαν. Τώρα μπροστά σε
τετελεσμένο γεγονός ήταν πρόθυμοι να υπακούσουν. Αυτά τα έλεγε γεμάτος
οργή.
Ηρόδοτος,
Ιστορία, 1. 141.
Σημ.: Μετά από αυτά οι Ίωνες άρχισαν να χτίζουν τείχη και παράλληλα
έστειλαν πρέσβεις στη Σπάρτη, ζητώντας βοήθεια.
|
|
Η ΜΙΛΗΤΟΣ
Η Μίλητος υπήρξε μία από τις παλαιότερες και σπουδαιότερες πόλεις της
Ιωνίας, χτισμένη στις εκβολές του ποταμού Μαιάνδρου. Κατά τους αρχαίους
χρόνους ήταν παραλιακή και διέθετε τέσσερα λιμάνια, ενώ σήμερα απέχει 9
χιλιόμετρα από τη θάλασσα, λόγω των προσχώσεων του ποταμού. Η παράδοση
αναφέρει ότι στο β’ μισό του 11ου αιώνα π.Χ. η πόλη αποικίστηκε από
Ίωνες με αρχηγό τον Νηλέα, γιο του Κόδρου, στοιχείο που ενισχύεται από
την εύρεση γεωμετρικού οικισμού. Η πόλη γνώρισε μεγάλη πνευματική και
οικονομική άνθηση_ από εκεί κατάγονταν μεγάλες μορφές της αρχαίας
ελληνικής διανόησης, όπως ο Θαλής, ο Αναξίμανδρος, ο Αναξιμένης, ο
Εκαταίος κ.ά. Στα τέλη του 7ου αιώνα π.Χ. εισήγαγε την κοπή νομίσματος
από ήλεκτρο και ίδρυσε αποικίες, από τις οποίες σπουδαιότερες ήταν η
Ναύκρατη στην Αίγυπτο, η Άβυδος και η Κύζικος στην Προποντίδα, η
Αμισός, η Σινώπη, η Τραπεζούντα, ο Ολβία και η Απολλωνία στον Εύξεινο
πόντο. Η Μίλητος πρωτοστάτησε στην Ιωνική επανάσταση, που καταπνίγηκε
με τη ναυμαχία της Λάδης (494 π.Χ.) και μετά την οποία η πόλη
ισοπεδώθηκε από τους Πέρσες. Μετά τη ναυμαχία της Μυκάλης (479 π.Χ.)
άρχισε η ανοικοδόμησή της με αφετηρία το ιερό του Απόλλωνα και τον ναό
της Αθηνάς.
Εγκυκλοπαίδεια Πάπυρος-Λαρούς-Μπριτάνικα
|
|
Πέρσης
τοξότης (Παρίσι, Μουσείο Λούβρου)
|
Αθηναίος
οπλίτης
(Αθήνα, Εθνικό
Αρχαιολογικό Μουσείο)
Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τη βαριά
φορολογία και τη στέρηση της
ελευθερίας, οδήγησε τους Μικρασιάτες Έλληνες, το 499 π.Χ., σε
επανάσταση. Για να μπορέσουν όμως να αντιμετωπίσουν τις πολλαπλάσιες
περσικές δυνάμεις, ζήτησαν βοήθεια από την Ελλάδα. Ανταποκρίθηκαν μόνο
οι Αθηναίοι και οι Ερετριείς, στέλνοντας 25 πλοία. Οι επαναστάτες, παρά
τις αρχικές επιτυχίες τους, δεν μπόρεσαν να κάμψουν την περσική
αντίσταση. Το 494 π.Χ., στη ναυμαχία της Λάδης, ηττήθηκε και ο στόλος
τους. Η Μίλητος, που πρωταγωνίστησε στην επανάσταση, υπέστη
ολοκληρωτική καταστροφή. Ο χαμός της Μιλήτου προξένησε μεγάλη θλίψη
στην Αθήνα. Ο ποιητής Φρύνιχος παρουσίασε το έργο του «Μιλήτου Άλωσις»
και έκανε τους Αθηναίους να κλάψουν με τη συμφορά που είχε βρει την
ιωνική αυτή πόλη. Οι Αρχές της Αθήνας οργίστηκαν με την παράσταση και
τιμώρησαν τον Φρύνιχο επιβάλλοντάς του πρόστιμο.
|
Η εκστρατεία του
Μαρδόνιου |
Η Ιωνική επανάσταση υπήρξε η αφορμή μιας σειράς
ελληνοπερσικών συγκρούσεων που ακολούθησαν. Ο Μαρδόνιος,
γαμπρός του βασιλιά Δαρείου, τέθηκε επικεφαλής μίας μεγάλης
εκστρατείας. Το 492 π.Χ., ο στρατός του πέρασε τον Ελλήσποντο και
κατευθύνθηκε προς τη Μακεδονία. Παράλληλα κινήθηκε και ο περσικός
στόλος. Στην επιστροφή, όμως, μεγάλη θαλασσοταραχή προκάλεσε, κοντά
στον Άθω, μεγάλη καταστροφή του στόλου. Η εκστρατεία έληξε, αφού οι
Πέρσες πέτυχαν να επαναφέρουν τη Θράκη υπό τον έλεγχό τους, ο οποίος
είχε διασαλευθεί λόγω της Ιωνικής επανάστασης. Η μεγάλη σύγκρουση
ανάμεσα στους Πέρσες και τους Έλληνες είχε ήδη αρχίσει. |
Η μάχη του Μαραθώνα |
Ο Δαρείος δεν ξέχασε ότι τους Έλληνες της Μικράς
Ασίας στην
επανάσταση εναντίον του βοήθησαν οι Αθηναίοι και οι Ερετριείς. Έπρεπε
για τον λόγο αυτό να τιμωρηθούν. Την επιχείρηση ανέθεσε στους
στρατηγούς Δάτη και Αρταφέρνη.
Το 490 π.Χ. ισχυρές περσικές δυνάμεις, πλέοντας
στο Αιγαίο,
αγκυροβόλησαν στην Ερέτρια, την οποία και κατέστρεψαν. Στη συνέχεια
κατευθύνθηκαν στον Μαραθώνα, όπου και στρατοπέδευσαν. Οι Αθηναίοι
ζήτησαν βοήθεια από τους Σπαρτιάτες, οι οποίοι επικαλέστηκαν
θρησκευτικούς λόγους, με αποτέλεσμα η σπαρτιατική δύναμη να φθάσει μετά
τη μάχη. Οι Αθηναίοι αποφάσισαν να αντιμετωπίσουν τους Πέρσες στο
σημείο όπου είχε γίνει η απόβαση. Δέκα χιλιάδες Αθηναίοι και χίλιοι
Πλαταιείς που έσπευσαν να τους βοηθήσουν έμελλε να αντικρίσουν πρώτοι
τον κίνδυνο. Ο στρατηγός Μιλτιάδης παρέταξε το στράτευμά του, έχοντας
ενισχύσει περισσότερο τα άκρα.
|
ΚΑΙ ΤΟ ΟΝΟΜΑ
ΜΟΝΟ ΤΩΝ ΠΕΡΣΩΝ ΠΡΟΚΑΛΟΥΣΕ ΤΡΟΜΟ
Όταν τα στρατεύματα έλαβαν θέση και οι θυσίες έδειξαν καλά
αποτελέσματα, οι Αθηναίοι, μόλις δόθηκε το σύνθημα της επίθεσης,
όρμησαν τρέχοντας εναντίον των εχθρών. Το διάστημα που τους χώριζε δεν
ήταν λιγότερο από οχτώ στάδια. Οι Πέρσες, όταν τους είδαν να έρχονται
εναντίον τους τρέχοντας, ετοιμάζονταν να τους δεχτούν και προς στιγμή
νόμισαν ότι οι Αθηναίοι έχασαν τα λογικά τους. Τους έβλεπαν να είναι
λίγοι και, παρά το γεγονός αυτό, να ορμούν κατά πάνω τους, χωρίς
μάλιστα να διαθέτουν ιππικό και τοξότες. Αυτά έβαλαν με το νου τους οι
βάρβαροι. Οι Αθηναίοι, όταν άρχισε η σύγκρουση, πολεμούσαν γενναία.
Πρώτοι, απ' όσο ξέρουμε, όρμησαν εναντίον των βαρβάρων και πρώτοι
άντεξαν να αντικρύσουν την περσική ενδυμασία και αυτούς που τη
φορούσαν. Ως τότε και το όνομα μόνο των Μήδων προκαλούσε τρόμο στους
Έλληνες.
Ηρόδοτος,
Ιστορία, 6. 112
|
|
|
Μόλις δόθηκε το σύνθημα, οι Αθηναίοι, για να
αποφύγουν τα πυκνά βέλη
του εχθρού, όρμησαν τρέχοντας. Το κατηφορικό έδαφος που είχαν διαλέξει
τους βοήθησε να φθάσουν πιο γρήγορα στον σκοπό τους. Οι Πέρσες
κυκλώθηκαν και πολλοί υποχώρησαν πανικόβλητοι προς τα καράβια. Η
περιφανής ελληνική νίκη έδειξε ότι οι Πέρσες δεν ήταν ακατανίκητοι. |
|
|
Ερωτήσεις-Δραστηριότητες
1. Ποια τα αίτια και ποια η αφορμή των
Περσικών πολέμων;
2. Να καταγράψετε και να συζητήσετε τους
λόγους που έκαναν τους Αθηναίους να αντιδράσουν ιδιαίτερα για την
καταστροφή της Μιλήτου (συμβουλευθείτε και το σχετικό παράθεμα).
3. Ποιους ονόμαζαν οι αρχαίοι Έλληνες
βαρβάρους; Γιατί; Τι σημαίνει σήμερα η λέξη; |
8. Η ΟΡIΣΤIΚΗ
ΑΠΟΜΑΚΡYΝΣΗ ΤΗΣ ΠΕΡΣIΚΗΣ ΕΠIΘΕΣΗΣ
|
Η εκστρατεία του
Ξέρξη
|
Η ήττα των Περσών στον Μαραθώνα προκάλεσε μεγάλη δυσαρέσκεια στην
Περσία. Ο βασιλιάς Ξέρξης, γιος του Δαρείου, οργάνωσε μεγάλη εκστρατεία
και ανέλαβε ο ίδιος την αρχηγία. Στην Ελλάδα, όταν έγινε γνωστή η
δύναμη της περσικής στρατιάς, προκλήθηκε πανικός. Ήδη, όμως, οι
Έλληνες, επειδή υποψιάζονταν τις περσικές προθέσεις, είχαν αποφασίσει
από το προηγούμενο έτος (συνέδριο Ισθμού, 481 π.Χ.) να αμυνθούν
ενωμένοι σε περίπτωση εισβολής. |
Η μάχη των
Θερμοπυλών
Αιχμές περσικών βελών(Αθήνα,
Εθνικό
Αρχαιολογικό Μουσείο).
Κατά τη διάρκεια των ανασκαφών στις Θερμοπύλες βρέθηκαν πολλές τέτοιες
αιχμές, έτσι που να επιβεβαιώνεται η ρήση ότι η μάχη έγινε «υπό σκιάν».
Οι Πέρσες φαίνεται ότι εξόντωσαν τους υπερασπιστές των Θερμοπυλών
χτυπώντας τους από απόσταση με βέλη.
|
ΕΠΙΓΡΑΜΜΑ
ΤΟΥ ΣΙΜΩΝΙΔΗ
Ὦ ξεῖν' ἀγγέλλειν Λακεδαιμονίοις ὅτι
τῇδε
κείμεθά τοῖς κείνων ῥήμασι πειθόμενοι.
Ξένε, πες στους Λακεδαιμονίους ότι εδώ
είμαστε θαμμένοι, πιστοί στις εντολές
τους.
Τι ήταν τα επιγράμματα;
|
|
Στο μεταξύ ο Ξέρξης προχωρούσε μέσω Θράκης και Μακεδονίας χωρίς να
συναντήσει κανένα εμπόδιο. Την κίνησή του συνόδευε και ο στόλος,
πλέοντας στο Αιγαίο. Στα στενά των Θερμοπυλών, το 480 π.Χ., επέλεξαν οι
Έλληνες να αντιμετωπίσουν τους Πέρσες. Ο ελληνικός στόλος, για να
εμποδίσει περσική απόβαση, έπλευσε στο Αρτεμίσιο της Εύβοιας. Ο Ξέρξης,
φθάνοντας στις Θερμοπύλες, ζήτησε από τον
αρχηγό των
Ελλήνων Λεωνίδα, βασιλιά της Σπάρτης, να παραδώσει τα όπλα. Η αυθόρμητη
απάντησή του «μολών λαβέ» (έλα να τα πάρεις) επρόκειτο να μείνει στην
ιστορία ως διαχρονικό δείγμα απαράμιλλης γενναιότητας. Οι προσπάθειες
των Περσών να καταβάλουν την αντίσταση των Ελλήνων απέτυχαν. Από τη
δύσκολη θέση έβγαλε τους Πέρσες ο Εφιάλτης, κάτοικος της περιοχής, ο
οποίος τους οδήγησε από ένα μονοπάτι στα νώτα των Ελλήνων. Πριν
ολοκληρωθεί η κύκλωση, ο Λεωνίδας έδωσε εντολή στους συμπολεμιστές του
να αποχωρήσουν. Έμειναν με τη θέλησή τους 700 Θεσπιείς που έπεσαν μαζί
με τους 300 Σπαρτιάτες. |
|
Η ναυμαχία της
Σαλαμίνας |
Ο Ξέρξης προχώρησε και έφθασε στην Αθήνα, την
οποία είχαν εγκαταλείψει
οι περισσότεροι κάτοικοί της. Ο ελληνικός στόλος άφησε το Αρτεμίσιο και
στάθηκε στο στενό της Σαλαμίνας. Εκεί, με πρόταση του μεγαλοφυούς
στρατηγού των Αθηναίων Θεμιστοκλή, αποφασίστηκε να γίνει η σύγκρουση με
τον περσικό στόλο. |
Ο ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ
ΤΟΥ ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗ
Φαίνεται πως τα πολιτικά τράβηξαν τον Θεμιστοκλή γρήγορα και ζωηρά και
έντονη ορμή τον κυρίευσε για τη δόξα... Κι ήταν τόσο παράφορος για τη
δόξα ώστε νέος ακόμα, όταν έγινε η μάχη εναντίον των βαρβάρων στον
Μαραθώνα και διαφημίστηκε η στρατηγία του Μιλτιάδη, αυτός φαινόταν
σκεφτικός πολλές φορές, και τις νύχτες έμενε άγρυπνος, δεν πήγαινε στα
συνηθισμένα συμπόσια κι έλεγε σε εκείνους που τον ρωτούσαν κι απορούσαν
για την αλλαγή της ζωής του, πως δεν τον άφηνε να κοιμηθεί το τρόπαιο
του Μιλτιάδη. Γιατί οι μεν άξιοι νόμιζαν πως η ήττα των βαρβάρων στον
Μαραθώνα ήταν το τέλος του πολέμου, ενώ ο Θεμιστοκλής πως ήταν η αρχή
μεγαλύτερων αγώνων και γι' αυτούς ετοίμαζε πάντοτε τον εαυτό του για το
συμφέρον ολόκληρης της Ελλάδος.
Πλούταρχος,
Θεμιστοκλής 3 (μετ. Αθηνάς Καλογεροπούλου)
|
|
|
Οι Πέρσες στον περιορισμένο χώρο δε θα μπορούσαν
να παρατάξουν όλη
τους τη δύναμη. Όταν δόθηκε το σύνθημα της επίθεσης, τα ελληνικά πλοία
επιτέθηκαν με ορμή και κατάφεραν να κυριαρχήσουν.
Όταν τελείωσε η ναυμαχία, ο χώρος είχε καλυφθεί
από τα συντρίμμια
των περσικών πλοίων. Ο Ξέρξης εγκατέλειψε την Ελλάδα. Άφησε, όμως, πίσω
του τον στρατηγό Μαρδόνιο με αρκετές χιλιάδες στρατό να συνεχίσει την
προσπάθεια.
|
ΕΝΑΣ ΠΕΡΣΗΣ
ΑΓΓΕΛΙΑΦΟΡΟΣ ΑΦΗΓΕΙΤΑΙ
ΣΤΗΝ ΠΕΡΣΙΚΗ ΑΥΛΗ ΤΗ ΝΑΥΜΑΧΙΑ ΤΗΣ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ.
Όταν με τ’ άσπρα τ’ άτια της η μέρα
φωτοπλημμύριστη άπλωσε σ’ όλο τον κόσμο,
μια πρώτα ακούστηκε απ’ το μέρος των Ελλήνων
βουή τραγουδιστά με ήχο φαιδρό να βγαίνει
και δυνατ’ αντιβούιζαν μαζί και οι βράχοι
του νησιού γύρω, ενώ τρομάρα τους βαρβάρους
έπιασεν όλους, που έβλεπαν πως γελαστήκαν.
Γιατί δεν ήταν για φευγιό που έψαλλαν τότε
σεμνόν παιάνα οι Έλληνες, μα σαν να ορμούσαν
μ’ ολόψυχη καρδιά στη μάχη, ενώ όλη ως πέρα
τη γραμμή των της σάλπιγγας φλόγιζε ο ήχος.
Κι αμέσως τα πλαταγιαστά με μιας κουπιά τους
χτυπούνε με το πρόσταγμα τη βαθιάν άρμη
και δεν αργούνε να φανούν όλοι μπροστά μας.
Το δεξί πρώτο, σε γραμμή, κέρας ερχόταν
μ’ όλη την τάξη, κι έπειτα κι ο άλλος στόλος
από πίσω ακλουθά. και τότε ήταν ν’ ακούσεις
φωνή μεγάλη από κοντά: «Εμπρός, των Ελλήνων
γενναία παιδιά! να ελευθερώσετε πατρίδα,
τέκνα, γυναίκες και των πατρικών θεών σας
να ελευθερώσετε τα ιερά και των προγόνων
τους τάφους˙ τώρα για όλα ’ναι που πολεμάτε».
Αισχύλος,
Πέρσες στ. 386-405 (μετάφρ. Γ. Γρυπάρη)
|
|
Η μάχη των Πλαταιών |
Ο Μαρδόνιος κατευθύνθηκε προς τη Θεσσαλία για να
ξεχειμωνιάσει. Από
εκεί προσπάθησε με υποσχέσεις να πάρει με το μέρος του τους Αθηναίους.
Οι Αθηναίοι αρνήθηκαν. Στις αρχές του καλοκαιριού του 479 π.Χ. ο
Μαρδόνιος εισέβαλε ξανά στην Αθήνα. Βρήκε, όμως, την πόλη έρημη. Βάδισε
τότε προς τις Πλαταιές. Εκεί αποφάσισε να δώσει τη μάχη (479 π.Χ.). Οι
Έλληνες υπό τον Σπαρτιάτη βασιλιά Παυσανία πέτυχαν ολοκληρωτική νίκη. |
Η ναυμαχία της
Μυκάλης |
Την ίδια ημέρα που έγινε η μάχη των Πλαταιών,
λέγεται ότι ένας άλλος
Σπαρτιάτης, ο Λεωτυχίδης, νίκησε τα υπολείμματα του περσικού στόλου στα
ανοικτά της Μυκάλης. Η μεγάλη σύγκρουση Ελλήνων και Περσών είχε λάβει
τέλος. |
Συνέπειες |
Οι επικές αυτές συγκρούσεις ματαίωσαν την
επεκτατική πολιτική των
Περσών. Πολλές ελληνικές πόλεις της Μικράς Ασίας ανέκτησαν την
ελευθερία τους. Οι νίκες τόνωσαν την αυτοπεποίθηση των Ελλήνων. Ένας
άνεμος δημιουργίας έπνευσε και μια νέα περίοδος ανέτειλε. Οι Έλληνες
επιδόθηκαν σε έργα ειρήνης και προόδου, που κινούν έως σήμερα τον
θαυμασμό. |
Σκηνή
από τη μάχη των
Πλαταιών. Έλληνας πολεμιστής συγκρούεται
με Πέρση ιππέα. Παράσταση από τη ζωφόρο του ναού της Αθηνάς Νίκης
(Λονδίνο, Βρετανικό Μουσείο).
Είναι η πρώτη φορά που εικονίζεται σε ναό
πολεμική σκηνή.
Μπορείτε να δώσετε
τη δική σας εξήγηση γιατί υπάρχει η
παράσταση αυτή στον ναό;
|
|
|
Νόμισμα
που έκοψαν οι Αθηναίοι μετά τους Περσικούς πολέμους
(Βερολίνο, Αρχαιολογικό Μουσείο). Πάνω στην περικεφαλαία της Αθηνάς
εικονίζεται κλαδί ελιάς, σύμβολο της νίκης. |
Ερωτήσεις-Δραστηριότητες
1. Ποιος ήταν ο Εφιάλτης; Με ποιες
σημασίες χρησιμοποιούμε σήμερα τη λέξη;
2. «Τιμή σ’ εκείνους όπου στην ζωήν των
όρισαν και φυλάγουν Θερμοπύλες». Ποιο το γενικότερο νόημα των στίχων
αυτών του Κ. Καβάφη; Στην απόδοση του νοήματος να λάβετε υπόψη τη
σημασία των χρόνων «όρισαν» (αόριστος) και «φυλάγουν» (ενεστώτας) καθώς
και του συνδέσμου «και».
3. Ποια τα αίτια και τα αποτελέσματα της
νίκης των Ελλήνων επί των Περσών; |
9. ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ
|
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ
ΑΠΟ ΠΟΙΗΜΑ
ΤΟΥ ΑΛΚΑΙΟΥ
«ΤΑ ΔΕΙΝΑ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ»
Μα βέβαια και για μας μικρό δε βγήκε
κακό: γιατί μια τρέλ’ από τα ουράνια
στέλνοντας κάτου ο Δίας, σ’ έναν αγώνα
που μαύρον θρήνον έσυρε, πολλούς
ξεσήκωσε λεβέντες διαλεγμένους
για πόλεμο, έναν κι έναν, που μεγάλη
η δόξα τους πολύ μακριά έχει φτάσει.
Γιατί ψυχές αντρίκιες αυτοί, κάστρο
της πολιτείας, ορθώθηκαν αγνάντι
καθώς Εκείνος το’ θελε: και τότε
πολλούς η μοίρα βρήκε του θανάτου,
και οι άλλοι, όσοι σωθήκαμε, γεμάτοι
πληγές είχαμε μείνει αιματωμένες.
μετάφραση
Παναγή Λεκατσά
από το βιβλίο του Θανάση Μητσόπουλου «Ανθολογία
της
Αρχαίας Ελληνικής Λογοτεχνίας» (1966), σελ. 103
(Σημ. Ο τίλος του ποιήματος, όπως και
αυτοί των επόμενων, οφείλονται
στους μεταφραστές).
|
|
|
Την αρχαϊκή εποχή οι ποιητές στρέφονται από
την εξιστόρηση των θαυμαστών κατορθωμάτων των προγόνων (ομηρικά
ηρωικά έπη) στη διδακτική ποίηση του
Ησίοδου.
Η ποίησή του εξιστορεί τη δημιουργία του κόσμου και την επικράτηση των
θεών του Ολύμπου (Θεογονία) και δίνει συμβουλές και οδηγίες για τη ζωή
και την ηθική των ανθρώπων (Έργα και Ημέραι).
Κέντρο της ποίησης γίνεται πια η ειρήνη αντί του πολέμου. Αργότερα θα
επικρατήσει η λυρική ποίηση. Τα ποιήματα
αυτά άδονταν από τους δημιουργούς τους ή από ομάδες τραγουδιστών (χορική
ποίηση)
με τη συνοδεία μουσικής, λύρας ή φλογέρας (αυλού). Οι λυρικοί ποιητές
ενδιαφέρονται περισσότερο για τον εσωτερικό ψυχικό κόσμο και τα
συναισθήματα των ανθρώπων. Έτσι, άλλοτε υμνούν τους θεούς, τους αθλητές
και τις νίκες τους στους πανελλήνιους αγώνες, καθώς και τα στρατιωτικά
κατορθώματα και τις περιπέτειες, και άλλοτε περιγράφουν τις χαρές και
τις λύπες του έρωτα και τη χαρά της ζωής˙ άλλοτε πάλι επαινούν τις
πολιτικές αρετές ή σατιρίζουν τα ελαττώματα και τις αδυναμίες των
ανθρώπων. Πολλά μεγάλα ονόματα ποιητών έχουν ξεχωρίσει την εποχή αυτή
και η μεγάλη φήμη τους διατηρείται ζωντανή μέχρι σήμερα. Ο Αρχίλοχος
από την Πάρο, ο Σιμωνίδης από την Κέα, ο Μίμνερμος
από την Κολοφώνα, ο Αλκαίος και η Σαπφώ
από τη Λέσβο, ο Αλκμάν στη Σπάρτη και ο Πίνδαρος
από τη Βοιωτία είναι οι πιο γνωστοί ποιητές αυτής της περιόδου που
ακούστηκαν και διαβάστηκαν με συγκίνηση και θαυμασμό από τους αρχαίους
χρόνους μέχρι τη σημερινή εποχή.
|
|
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ
ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΣΠΙΔΑ ΤΟΥ ΑΧΙΛΛΕΑ
ΙΛΙΑΔΑ, Σ, 478-490)
Σε μετάφραση Αλέξανδρου Πάλλη
Από το βιβλίο του Θανάση Μητσόπουλου
«Ανθολογία της Αρχαίας Ελληνικής Λογοτεχνίας» (1966), σελ. 37
…..Και
πρώτα αρχίνησε μεγάλη ασπίδα στέρια,
πλουμιά
ως την άκρη, και λαμπρό της έβαλε
στεφάνι
τρίκλωνο
γύρω αστραφτερό με το λουρί
ασημένιο.
Ταύρου
πετσί είχε ο δίσκος της πεντάδιπλο,
και μέσα
του
σκάλιζε άθια ένα σωρό με τη σοφή του
τέχνη.
Έφτιασε
μέσα εκεί τη Γης, μέσα γιαλό και
Ουράνια,
Ήλιο εκεί
μέσα ακούραστο, γιομόφωτο Φεγγάρι,
Κι όλα τα
ζούδια τ’ ουρανού πούχει στεφάνι
γύρω,
Βροχάστερα
και Κυνηγό λαμπρόφεγγο και Πούλια,
κι’
Αρκούδα που πολλοί θνητοί κι’ Αμάξι τηνε
κράζουν
που πάντα
αφτού κλωθογυρνάει τον Κυνηγό
θωρώντας
και μόνη
αφτή μές’ του Ωκιανού δε λούζεται
το κύμα.
|
|
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ
ΑΠΟ
ΠΟΙΗΜΑ
ΤΗΣ ΣΑΠΦΟΥΣ
«ΒΑΣΙΛΕΨΕ ΤΟ ΦΕΓΓΑΡΙ»
Το φεγγαράκι εμίσεψε
μεσάνυχτα σημαίνει,
Οι ώρες φεύγουν και περνούν
κι εγώ κοιμάμαι μόνη…
Μετάφραση
Αργύρη Εφταλιώτη
Από το βιβλίο του Θανάση Μητσόπουλου «Ανθολογία της Αρχαίας Ελληνικής
Λογοτεχνίας» (1966), σελ. 108
|
|
Ξεχωριστοί πνευματικοί άνθρωποι, όπως ο Θαλής,
o Αναξίμανδρος και ο Αναξιμένης
από τη Μίλητο, ο Ηράκλειτος από την
Έφεσο, ο Πυθαγόρας
από τη Σάμο και πολλοί άλλοι ακόμη, προσπαθούν να κατανοήσουν με λογικό
και όχι με μυθικό τρόπο τη δημιουργία του κόσμου και το νόημα της ζωής
και να εξηγήσουν τα φυσικά φαινόμενα. Αναπτύσσονται λοιπόν η φιλοσοφία,
η αστρονομία, η γεωγραφία, η μετεωρολογία και τα μαθηματικά. Ο Θαλής
κατόρθωσε, μάλιστα, να προβλέψει την έκλειψη του ήλιου που έγινε στις
ημέρες του και ο μαθητής του Αναξίμανδρος να σχεδιάσει τον πρώτο χάρτη
του ουρανού και της γης.
|
|
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ
ΑΠΟ ΠΟΙΗΜΑ
ΤΗΣ ΣΑΠΦΟΥΣ
«ΧΑΡΙΤΩΜΕΝΟ ΔΑΣΟΣ»
……….Χαριτωμένο
δάσος
όλο μηλιές:
μέσα οι βωμοί καπνίζουν
απ’ το λιβάνι.
Νερά κατάκρυα
ανάμεσα στα κλώνια
κελαϊδούν: απ’
τα ρόδα γύρω ο τόπος
ολόσκιωτος:
βαθύ τον ύπνο χύνουν
τα φύλλα ως
σειούνται.
Στο λιβάδι,
όπου βόσκουν τα πουλάρια,
οι ανοιξιάτικοι
ανθοί θρασομανούνε:
γλυκό σα μέλι
το άνηθο ευωδιάζει
(και το
τριφύλλι).
Έλα Αφροδίτη,
εδώ στεφανωμένη
να σμίξεις με
νερό και στο τραπέζι
το νέχταρ να
κεράσεις σε ποτήρια
μαλαματένια.
Μετάφραση
Ιωάννη Κακριδή
Από το βιβλίο του Θανάση
Μητσόπουλου
«Ανθολογία της Αρχαίας Ελληνικής Λογοτεχνίας» (1966), σελ. 107
|
|
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ
ΑΠΟ
ΤΟΝ ΗΡΑΚΛΕΙΤΟ
Απόσπ. 22
Πόλεμος
πάντων μὲν πατήρ ἐστί, πάντων δὲ βασιλεύς, καὶ τοὺς μὲν θεοὺς ἔδειξε
τοὺς δὲ ἀνθρώπους, τοὺς μὲν δούλους ἐποίησε τοὺς δὲ ἐλευθέρους.
(Ο
πόλεμος είναι πατέρας όλων, όλων βασιλιάς. Άλλους ανέδειξε σε θεούς και
άλλους σε ανθρώπους, άλλους έκανε δούλους και άλλους ελεύθερους.)
Απόσπ. 40
Δεν
μπορούμε να μπούμε δυο φορές στο ίδιο ποτάμι, κατά τον Ηράκλειτο, ούτε
ν’ αγγίξουμε δυο φορές μια ουσία θνητή, γιατί σκορπίζεται και πάλι
μαζεύεται με την οξύτητα και την ταχύτητα της μεταβολής, (και μάλιστα
όχι πάλι, ούτε αργότερα, αλλά ταυτόχρονα εμφανίζεται και χάνεται) και
πλησιάζει και απομακρύνεται.
J.
Brun
(επιμ.), Ηράκλειτος, μτφρ. Σ. Διαμαντή.
Μετάφραση
αυθεντικών αποσπασμάτων από Π. Γκέκα, εκδ. Πλέθρον, Αθήνα 1994
|
Ερωτήσεις-Δραστηριότητες
1. Ποιο είναι το περιεχόμενο της
διδακτικής ποίησης;
2. Να συγκριθεί το απόσπασμα του
ομηρικού έπους με εκείνα της λυρικής ποίησης που παρατίθενται με βάση
το περιεχόμενό τους. |
|
10. Η ΤΕΧΝΗ
|
|
Η αρχαϊκή περίοδος σφραγίζεται από δύο κορυφαίες
δημιουργίες: α) την ανέγερση λίθινων ναών
και β) τη δημιουργία λίθινων αγαλμάτων σε φυσικό και
υπερφυσικό μέγεθος. Αξιοσημείωτη είναι επίσης η επίδραση
της τέχνης της Ανατολής και της Αιγύπτου στην ελληνική
αρχαϊκή τέχνη.
Την εποχή αυτή οικοδομούνται οι πρώτοι πραγματικά
μνημειακοί ναοί
της αρχαίας Ελλάδας που θα επηρεάσουν την αρχιτεκτονική όλου του κόσμου
μέχρι και τις ημέρες μας. Ο ελληνικός ναός χτίζεται τώρα από πέτρα και
συχνά από μάρμαρο. Στο βασικό σχήμα του θυμίζει το μυκηναϊκό μέγαρο,
αφού αποτελείται συνήθως από έναν ανοικτό προθάλαμο –πρόναο–
με δύο κίονες, και ένα κυρίως δωμάτιο, τον σηκό.
Όταν μάλιστα προστεθεί ένα παρόμοιο ανοικτό δωμάτιο πίσω –ο
οπισθόδομος– και ακόμη περισσότερο, μία κιονοστοιχία
γύρω από το κτίριο –το πτερό–, οι ναοί
γίνονται μεγαλοπρεπέστεροι και εντυπωσιακότεροι. Οι ναοί της αρχαϊκής
περιόδου χτίζονται σε δύο ρυθμούς, τον δωρικό
που διαμορφώθηκε στα δωρικά κέντρα της Πελοποννήσου και τον ιωνικό
που αποκρυσταλλώθηκε στα ιωνικά κέντρα του Αιγαίου και της Μικράς
Ασίας. Οι ρυθμοί ξεχωρίζουν προπάντων από τους κίονες. Ο δωρικός είναι
πιο κοντός, βαρύς και αυστηρός, ενώ ο ιωνικός είναι ψηλότερος,
κομψότερος με πλούσια διακόσμηση στην επάνω απόληξή του –στο
κιονόκρανο–,
που αναγνωρίζεται εύκολα από τις έλικες στις οποίες καταλήγει. Ανάγλυφα
και ολόγλυφα λιοντάρια και μυθολογικά τέρατα, καθώς και μυθολογικά
θέματα διακοσμούν συχνά το επάνω μέρος των ναών˙ πρόκειται για τα αρχιτεκτονικά
γλυπτά.
|
Αναπαράσταση ναού δωρικού ρυθμού. Ο ναός της
Αρτέμιδος-Γοργούς στην Κέρκυρα (580 π.Χ.).
Αναπαράσταση μέρους του
ιωνικού αρχαϊκού ναού του Απόλλωνα στα Δίδυμα της Μιλήτου (6ος αιώνας
π.Χ.).
|
Την εποχή αυτή δημιουργούνται τα πρώτα μεγάλα αγάλματα από ασβεστόλιθο
στην Κρήτη και από μάρμαρο στη Νάξο. Τα εμπορικά ταξίδια στην Αίγυπτο
και η αφθονία μαρμάρου στη Νάξο έπαιξαν αποφασιστικό ρόλο στη γέννηση
της μεγάλης γλυπτικής στα κέντρα αυτά. Οπωσδήποτε όμως και η
συγκέντρωση πλούτου από τους αριστοκράτες και τις πόλεις ήταν βασική
προΰπόθεση για τη γέννηση της μεγάλης γλυπτικής, αφού το κόστος ενός
μαρμάρινου αγάλματος ήταν υπέρογκο. Για ένα άγαλμα φυσικού μεγέθους
έπρεπε να εργαστεί ένας γλύπτης με τους βοηθούς του για έναν
τουλάχιστον χρόνο.
Οι ανθρώπινες μορφές παριστάνονται από την αρχή τυποποιημένες και
ακίνητες. Οι νεαροί άνδρες – κούροι–
παριστάνονται ορθοί, γυμνοί, με καλογυμνασμένα σώματα και πλούσια κόμη˙
οι νεαρές κοπέλες – κόρες
– ορθές, κομψά ντυμένες, καλοχτενισμένες, στολισμένες με πλήθος
κοσμημάτων˙ οι άρχοντες και οι αξιοσέβαστες γυναίκες (οικοδέσποινες και
ιέρειες) καθιστοί σε θρόνους και σκαμνιά˙ οι συμποσιαστές
μισοξαπλωμένοι σε ανάκλιντρα. Yπάρχουν επίσης αγάλματα ντυμένων κούρων,
κούρων με προσφορές στους θεούς (αναθέτες), ιππέων, πολεμιστών, μυθικών
τεράτων, όπως οι σφίγγες και οι σειρήνες, προσωποποιήσεων της ιδέας της
νίκης (Νίκες), διαφόρων ζώων (λιοντάρια, άλογα, πουλιά κ.ά.). Δε
λείπουν βέβαια και τα αγάλματα θεών. |
Κούρος από νεκροταφείο της Αναβύσσου (530
π.Χ.).
Η επιγραφή στη
βάση του αγάλματος λέει: «Στάσου και κλάψε μπρος στο μνήμα του νεκρού
Κροίσου που θανάτωσε ο βίαιος Άρης καθώς πολεμούσε στην πρώτη γραμμή».
|
Οι νεότεροι παριστάνονται όπως οι
κούροι (Απόλλωνας) και οι κόρες (Αθηνά, Άρτεμη, Ήρα), ενώ οι θεοί που
βρίσκονταν σε ώριμη ηλικία (Δίας, Διόνυσος), όπως οι ντυμένοι κούροι.
Ωστόσο, οι θεοί διακρίνονται εύκολα από τα χαρακτηριστικά σύμβολα της
θεϊκής δύναμής τους: τόξο, βέλος ή μουσικό όργανο για τον Απόλλωνα,
κεραυνός για τον Δία κ.ά. Όλες οι μορφές στέκουν ακίνητες απέναντι στον
θεατή, με μόνο σημάδι κίνησης την προβολή του αριστερού ποδιού, και
δράσης, ανάλογα με το θέμα, το λύγισμα των χεριών. Σπουδαία έργα τέχνης
είναι και οι ανάγλυφες επιτάφιες πλάκες – επιτύμβιες
στήλες.
Άγαλμα
της κόρης
Φρασίκλειας
(550-540 π.Χ.).
Στη βάση τ ου αγάλματος
διαβάζουμε:
«Μνήμα της Φρασίκλειας.
Θα καλούμαι για πάντα κόρη,
αφού οι θεοί αντί
για γάμο μου όρισαν
αυτό το όνομα.
Με έφτιαξε ο Αριστίων ο Πάριος».
|
|
Μεγάλη είναι η άνθηση της κεραμικής στους
αρχαϊκούς χρόνους. Η
γεωμετρική διακόσμηση δίνει τώρα τη θέση της στη φυτική, που
επηρεάζεται έντονα από την Ανατολή, και στην εικονιστική – σκηνές από
τον μύθο και την καθημερινή ή θρησκευτική ζωή. Μεγάλα κέντρα, όπως η
Κόρινθος τον 7ο και η Αθήνα τον 6ο αιώνα π.Χ., εφευρίσκουν νέες
τεχνικές για τη διακόσμηση των αγγείων. Μία σπουδαία τεχνική,
επηρεασμένη από τη διακόσμηση των χάλκινων αγγείων, είναι η
μελανόμορφη, στην οποία οι μορφές και τα κοσμήματα βάφονται ολόμαυρα
πάνω στην κοκκινωπή επιφάνεια των αγγείων, ενώ οι λεπτομέρειες
δηλώνονται με χάραξη. Τα τελευταία χρόνια της αρχαϊκής περιόδου
εμφανίζεται και η ερυθρόμορφη τεχνική που είναι η αντίστροφη της
μελανόμορφης. Τώρα οι μορφές είναι κόκκινες πάνω στη μαύρη γυαλιστερή
επιφάνεια των αγγείων. Πλήθος νέων διακοσμητικών θεμάτων, σκηνές από
την καθημερινή και τη θρησκευτική ζωή, αλλά κυρίως από τη μυθολογία,
διακοσμούν τις επιφάνειες των ποικιλόμορφων μικρών και μεγάλων αγγείων
και στις δύο τεχνικές.
Συγχρόνως ανθίζουν η μεταλλοτεχνία, η μικροτεχνία,
τα ειδώλια από
πηλό και χαλκό. Η ευημερία και το καλό γούστο διαπιστώνονται σε κάθε
εκδήλωση της ζωής.
|
Αναπαράσταση
των αγαλμάτων μιας οικογένειας από τη Σάμο: ο
συμποσιαστής πατέρας σε ανάκλιντρο δεξιά, η μητέρα καθιστή αριστερά,
και ανάμεσά τους τα παιδιά τους, ο γιός (ντυμένος κούρος) και οι τρείς
κόρες. Έργο του Γενέλεω. (Σάμος και Βερολίνο)
|
|
|
|
Ερωτήσεις-Δραστηριότητες
1. Να αναγνωριστούν οι τύποι των
αρχαϊκών αγαλμάτων των εικόνων.
2. Ποια είναι η σημασία των παραστάσεων
στα αγγεία για τη γνωριμία με τη ζωή των ανθρώπων της εποχής εκείνης;
3. Περιγράψτε τις διαφορές του δωρικού
από τον ιωνικό ρυθμό. Αναφέρετε αρχαίους ναούς που έχετε επισκεφθεί.
4. Πού διαπιστώνεται η επίδραση της
αρχαίας αρχιτεκτονικής μετά από την αρχαιότητα; Να συγκεντρώσετε
φωτογραφίες από οικοδομήματα σε διάφορες χώρες του κόσμου που
αντανακλούν αυτή την επίδραση.
|
|
ΣΥΝΟΨΗ ΤΟΥ
ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ
Ο ελληνισμός απλώνεται στον χώρο του Εύξεινου Πόντου και της Μεσογείου.
Η επαφή με τους άλλους ανθρώπους δίνει την ευκαιρία για οικονομική και
πνευματική ανάπτυξη. Η λογική εξήγηση των μεγάλων προβλημάτων κερδίζει
έδαφος εις βάρος της μυθικής. Ο περσικός κίνδυνος ενώνει πιο στενά τους
Έλληνες, γεγονός που τους επιτρέπει να εξέλθουν νικητές. Η αίσθηση της
υπεροχής που δημιουργήθηκε αποτυπώνεται και στην τέχνη με τη δημιουργία
ανεπανάληπτων έργων.
|
|
|
Μελανόμορφο
κορινθιακό μυροδοχείο(αρύβαλλος). Με τα πολύ μικρά
και κομψά αυτά αγγεία που διακοσμούνται με παραστάσεις ζώων, φυτών,
σκηνές κυνηγιού, πολεμικές κ.α., εξάγονταν αρωματικά έλαια σε όλη τη
Μεσόγειο. 7ος αιώνας π.Χ. |
Άσκηση αυτοαξιολόγησης
1. Να συνδυαστούν ανά δύο οι παρακάτω
λέξεις:
άγαλμα νεαρού άνδρα |
στήλη |
ανάγλυφο |
κόρη |
εξουσία |
κούρος |
κοσμήματα |
θρόνος |
αγγεία |
κιονόκρανο |
έλικες |
μελανόμορφη τεχνική |
Μελανόμορφος αθηναϊκός αμφορέας. Ο Ηρακλής φονεύει τον κένταυρο
Νέσσο (λαιμός). Οι Γοργόνες κυνηγούν τον Περσέα που αποκεφάλισε την
αδερφή τους. (Αθήνα, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο)
|
|
ν
ΑπάντησηΔιαγραφή